۳ تکنیک ساده و ارزان برای تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ماندگار کردن برند در ذهن مشتری‌ها هستند. این ابزارهای ساده تقریبا برای تمام انواع کسب‌وکارها کاربرد دارند و بسیار متنوع هستند. تبلیغات چاپی زمانی موفق می‌شوند و بازدهی دارند که به شیوه‌ای درست و خلاقانه مورد استفاده قرار بگیرند. شما باید ابزارهای تبلیغاتی را انتخاب کنید که متناسب با سلیقه پرسونای مخاطبان شما هستند و این ابزارها را در موقعیت و زمان درست به آن‌ها ارائه دهید تا از آن‌ها استفاده کنند و تأثیری که می‌خواهید را بگیرند. به‌عنوان مثال اگر محصولی فیزیکی می‌فروشید، با چاپ ساک دستی کاغذی می‌توانید تبلیغ کنید. ابزارهای تبلیغاتی هزینه مناسبی دارند و به همین خاطر جزو بهترین گزینه‌ها برای برندسازی محسوب می‌شوند.

در این گزارش درباره ایده‌های استفاده از تبلیغات چاپی برای تأثیر بیشتر صحبت می‌کنیم.

۳ تکنیک ساده و ارزان برای تبلیغات چاپی

۱. محصولاتتان را در ساک دستی به مشتریان عرضه کنید

تفاوتی ندارد که تولیدکننده هستید یا فروشنده، استفاده از ساک دستی تبلیغاتی یکی از بهترین راه‌ها برای ماندگار کردن برند و محصولات در ذهن مشتری است. ساک دستی ظاهر لوکس‌تر و حرفه‌ای‌تری نسبت به کیسه‌های پلاستیکی دارد؛ نوع کاغذی این محصول با مناسب‌ترین هزینه و در سایزهای مختلف چاپ می‌شود و امکان چاپ طرح‌های گوناگون روی آن وجود دارد. پس با چاپ ساک دستی و قرار دادن محصولات فروخته‌شده داخل آن‌ها، می‌توانید یک گام موثر در تبلیغات و برندسازی خود بردارید.

اگر طرح شاپینگ بگ چاپ‌شده برای برند شما، جذاب باشد، در مسیری که مشتری طی می‌کند، توجه افراد دیگر را جلب خواهد کرد. آن‌ها یا برند شما را می‌شناسند یا کنجکاو می‌شوند تا بدانند چه محصولی در این بسته‌بندی جذاب قرار دارد و درباره آن پرس‌وجو می‌کنند.

ساک دستی یک ابزار کاربردی است. این نوع بسته‌بندی هم جابه‌جایی محصولات را ساده‌تر می‌کند و هم از آسیب رسیدن به بسته‌بندی اصلی یا خود محصول پیشگیری می‌کند. از طرف دیگر، این ابزار می‌تواند چند بار مصرف باشد و بعدا برای کاربردهای دیگر هم مورد استفاده قرار گیرند. هرچقدر ساک دستی که چاپ کرده‌اید، کیفیت بالاتری داشته باشد، ماندگاری بیشتری خواهد داشت و مشتریان شما برای مدت طولانی‌تری‌ از آن استفاده می‌کنند. استفاده طولانی‌تر به معنای برندسازی غیرمستقیم در ذهن دیگران و تجدید خاطره خرید خوب از برند شماست.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شاپینگ‌ بگ‌ها در سایزهای مختلفی چاپ می‌شوند. شما باید سایز مناسب را با توجه به ابعاد محصولاتی که می‌فروشید، انتخاب کنید. بسیاری از فروشگاه‌ها و تولیدکننده‌ها، چاپ سایزهای مختلف این محصول را سفارش می‌دهند. اگر ساک دستی که چاپ کرده‌اید، سایز مناسبی داشته باشد و اصطلاحا خوش‌دست باشد، با احتمال بیشتری چندباره مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ ساک دستی ۷ * ۱۶.۵ * ۲۶ یکی از کاربردی‌ترین انواع این محصولات است که می‌توانید سفارش دهید.

۲. در کنار محصولات به مشتری‌ها ابزارهای چاپی ارائه دهید

مشتری‌های شما بعد از خرید، به محض اینکه به خانه می‌رسند، بسته‌بندی محصولات را باز می‌کنند. همچنین اگر شما به‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کنید و محصولات را برای مشتریان می‌فرستید، آن‌ها به محض تحویل، به سراغ باز کردن بسته‌بندی می‌روند. این موقعیت بهترین زمان برای ارائه یک ابزار تبلیغات چاپی مناسب است. اینکه چه ابزاری را در این موقعیت به مشتری ارائه می‌کنید، به محصول، پرسونای مخاطب و استراتژی تبلیغاتی شما بستگی دارد. بعضی از کسب‌وکارها به‌همراه محصولاتشان کاتالوگ‌‌هایی از محصولات مشابه می‌فرستند، بعضی دیگر بروشور روش استفاده از محصول خریداری‌شده را به مشتری ارائه می‌دهند و گروهی هم به ارائه کارت ویزیت در کنار محصول، بسنده می‌کنند.

به یاد داشته باشید که زمان باز کردن خریدها یکی از مهم‌ترین زمان‌هایی است که تصورات مشتری راجع به برند شما شکل می‌گیرد. اگر از خرید خود، بسته‌بندی و اطلاعاتی که در اختیار او قرار می‌دهید، راضی باشد، احتمالا محصولات دیگر شما را نیز بررسی می‌کند و خریدش را تکرار خواهد کرد.

استفاده از تعداد مناسب ابزارهای چاپی در کنار بسته‌بندی اصلی محصول نیز اهمیت بسیاری دارد. ارائه یک یا دو ابزار، مشتری راضی از خرید کنونی را ترغیب می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره محصولات و خدمات دیگر شما به‌دست آورد. در مقابل، ارائه انواع ابزارهای تبلیغات چاپی مثل بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت، دفترچه راهنما و… به همراه محصول، ذهن مشتری را شلوغ می‌کند و ترجیح می‌دهد همه را کنار بگذارد تا زودتر به بررسی خرید برسد. در این صورت، تبلیغات چاپی شما تأثیر معکوس خواهد داشت و هزینه‌ای که برای آن‌ها صرف کرده‌اید، به هدر می‌رود.

۳. محصولاتتان را با کاتالوگ به مشتری‌ها معرفی کنید

اگر به‌صورت حضوری با مشتری‌هایتان ارتباط دارید، حتما کاتالوگی از محصولاتتان را چاپ کنید. وقتی محصولات موجود در فروشگاه را به مشتری نشان می‌دهید و اطلاعات آن را از روی کاتالوگ به او ارائه می‌کنید، مشتری متوجه می‌شود مشخصات محصول واقعی و مستند هستند و راحت‌تر اعتماد می‌کند. این کار همچنین شما را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد، زیرا مشتری متوجه می‌شود شما با استفاده از کاتالوگ، اطلاعات و توضیحات کامل محصولات را در اختیار او قرار می‌دهید.

کاتالوگ را می‌توانید به دو روش برای معرفی محصولات به مشتریان استفاده کنید. روش اول این است که کاتالوگ در دست نماینده فروش باشد و او ویژگی‌های محصول را به مشتریان ارائه دهد و به همراه آن، توضیحات لازم را بیان کند. روش دوم این است که کاتالوگ را در اختیار مشتریان قرار دهید تا خودشان مطالعه کنند و با ویژگی‌های محصولات آشنا شوند. انتخاب بین این روش‌ها به ترجیح مخاطبان بستگی دارد؛ بهتر است با A/B تست بررسی کنید که کدام روش برای کسب‌وکار شما بازدهی بهتری دارد.

بهترین چاپخانه برای سفارش تبلیغات چاپی

بهترین چاپخانه برای سفارش تبلیغات چاپی

تنوع ابزارهای چاپی و تنوع طرح‌هایی که می‌توان روی آن‌ها چاپ کرد به شما کمک می‌کند ایده‌های خلاقانه‌ای را برای تبلیغات و برندسازی پیاده کنید. چاپخانه فرتاک به‌عنوان بهترین مرکز چاپ ابزارهای تبلیغاتی در تهران معرفی می‌شود. تجربه طولانی، همکاری با افراد متخصص و فعالیت بدون واسطه مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی فرتاک هستند. کارشناسان چاپ فرتاک به شما در پیدا کردن ایده‌های تبلیغاتی مناسب برای کسب‌وکارتان کمک می‌کنند و راهنمای شما برای اجرای این ایده‌ها خواهند بود. برای دریافت مشاوره و همکاری با فرتاک وارد سایت مجموعه شوید. در این وب‌سایت راه‌های ارتباطی با چاپخانه و نمونه‌کارهای فرتاک در حوزه‌های گوناگون وجود دارد.

۵ ایده تبلیغات چاپی برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه دکوراسیون

تبلیغات موثر با کم‌ترین هزینه بیشترین بازدهی را ایجاد می‌کنند. تبلیغ‌هایی موثر هستند که با توجه به پرسونای مخاطب شما طراحی شده‌ باشند، محتوایی جذاب در اختیار مخاطبان قرار دهند و توجهشان را جلب کنند و در فضاهایی منتشر شوند که مخاطبان شما حضور دارند. کسب‌وکارهای فعال در حوزه دکوراسیون، با دنیای فیزیکی و ساختمان‌ها سروکار دارند؛ به همین دلیل باید استراتژی‌های مناسبی برای تبلیغات محیطی داشته باشند. تبلیغات محیطی با روش‌های ساده‌ای مثل چاپ کاتالوگ حرفه ای ،بنر یا استند تبلیغاتی امکان‌پذیر است. در این گزارش ایده‌هایی درباره تبلیغات و برندسازی برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه دکوراسیون ارائه می‌دهیم.

ایده‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه دکوراسیون

کسب‌وکارهای فعال در حوزه دکوراسیون هم باید در تبلیغات محیطی فعال باشند و هم در فضای دیجیتال. برای کار کردن در فضای دیجیتال به سایت و شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید تا فضایی برای تعامل با مخاطبان داشته باشید و نمونه کارهایتان را به آن‌ها نشان دهید. ابزارهای تبلیغات محیطی تنوع بیشتری دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توان ایده‌های خلاقانه‌تری را اجرا کرد؛ استند پاپ آپ،  کاتالوگ، بنر تبلیغاتی، میز کانتر، استند رول‌آپ و پوستر ابزارهای تبلیغات محیطی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه ۵ ایده تبلیغات محیطی مناسب برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه دکوراسیون را ارائه می‌دهیم. شما می‌توانید با پردازش این ایده‌ها، روش منحصربفردی برای هدف قرار دادن مشتریان خود اجرا کنید و فروشتان را افزایش دهید.

۱. معرفی نمونه‌کارها با کاتالوگ

مشتریانی که به دنبال تغییر دکوراسیون یا طراحی داخلی خانه یا محل کارشان هستند، به نمونه‌کارهای شما بیشتر از هرچیزی اهمیت می‌دهند. بنابراین شما باید با ابزاری حرفه‌ای، نمونه کارهایتان را به آن‌ها نشان دهید. نشان دادن نمونه کارها با عکس‌های موبایلی بدترین روش برای این کار است، اما بعضی از طراح‌ها از آن استفاده می‌کنند! حتی اگر از باکیفیت‌ترین موبایل‌ها هم برای عکاسی استفاده کنید، عکس خام نمی‌تواند جلوه واقعی کار شما را به مشتری نشان دهد.

بهترین روش برای ارائه نمونه کار به مشتری، استفاده از کاتالوگ است. چاپ کاتالوگ هم حرفه‌ای‌تر است و هم امکان نمایش نمونه‌کارها به بهترین شیوه را دارد. برای چاپ کاتالوگ، عکاسی صنعتی و حرفه‌ای انجام می‌شود، عکس‌ها ادیت می‌شود و در نهایت عکس‌ها در کاتالوگ چاپ خواهد شد. شما در کاتالوگ حتی می‌توانید توضیحاتی درباره کار ارائه دهید، توضیحاتی مثل متریال یا تکنیک‌هایی که برای طراحی به ‌کار برده‌اید.

یک کاتالوگ چاپ شده با کیفیت بالا که پروژه های طراحی داخلی را به نمایش می گذارد، با عکس های حرفه ای و توضیحات دقیق مواد و تکنیک های استفاده شده.

۲. نصب بنر و استندهای تبلیغاتی در مکان‌های پرتردد

هرجایی که مخاطبان شما حضور دارند، باید نمادی از برند شما هم باشد و خدماتتان را به آن‌ها معرفی کند. نصب بنر و استند پاپ آپ یا رول آپ یکی از بهترین روش‌ها برای تبلیغات محیطی در فضاهای پرتردد است. اگر یک ایده خلاقانه در طراحی بنر روی استند داشته باشید، این ایده ساده بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنید، فروش شما را افزایش می‌دهد.

البته حضور شما نباید به فضای فیزیکی محدود شود؛ حضور در فضای مجازی هم اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از افراد در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایده‌هایی برای تغییر دکوراسیون یا طراحی دکوراسیون خانه و محل کارشان هستند. اگر شما ایده‌ مورد پسند آن‌ها را به ایشان ارائه کنید، احتمالا مشتری‌های جدید برای اجرای ایده خواهید داشت! برای تولید محتوا در فضای مجازی برنامه‌ریزی کنید؛ هرچقدر بازدید بیشتری داشته باشید، مشتریان بیشتری هم پیدا می‌کنید.

۴. شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه کسب‌وکار شما

مشتری‌های کسب‌وکارهای فعال در حوزه دکوراسیون تقریبا تمام افراد جامعه هستند. به همین دلیل پیدا کردن آن‌ها در یک فضای مشخص چندان ساده نیست. وقتی نمایشگاهی در حوزه دکوراسیون برگزار می‌شود، یعنی بازدیدکننده‌ها نیازی در این حوزه دارند و به‌دنبال پیدا کردن مجموعه‌ای برای دریافت خدمات و برآورده کردن این نیاز هستند. پس فرصت‌های حضور در نمایشگاه را از دست ندهید و حتی اگر لازم است برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی در شهرهای بزرگی چون تهران و اصفهان برنامه‌ریزی کنید.

به یاد داشته باشید که علاوه بر حضور در نمایشگاه، باید برای جلب توجه مراجعه‌کنندگان هم برنامه‌ریزی داشته باشید. پیش از هرچیز دکوراسیون غرفه‌ خود را حرفه‌ای طراحی کنید؛ با تبلیغات چاپی مانند استند، میز کانتر و پوستر می‌توانید ایده‌های خلاقانه خود را با کم‌ترین هزینه اجرا کنید. در فضاهای بیرونی نمایشگاه نیز با تبلیغات خلاقانه به کمک بنر و پوستر، مراجعه‌کنندگان را برای حضور در غرفه خود آماده کنید تا خدماتتان را به آن‌ها نشان دهید.

۵. همکاری با افراد دارای مشاغل مرتبط

یکی از روش‌های تبلیغات همکاری با افرادی است که مشاغل مرتبط با شما دارند. به‌عنوان مثال اگر در حوزه کابینت‌سازی فعالیت می‌کنید، با همکاری با یک طراح داخلی، می‌توانید کابینت‌های پروژه‌های او را بسازید و طراحی داخلی منزل یا محل کار مشتریان خود را نیز به همکارتان ارجاع دهید. همکاری با دیگران دایره ارتباطی را گسترش می‌دهد و باعث رشد فروش و مشتری‌هایتان خواهد شد. وقتی دیگران درباره شما صحبت می‌کنند، اعتبارتان در نظر مشتریان جدید بالا می‌رود و کم‌کم برند شخصی یا سازمانی شما در میان مشتریان شناخته می‌شود.

همکاری بین یک طراح داخلی و یک کابینت ساز، به آنها نشان می دهد که در مورد طرح ها و مواد در یک محیط کارگاهی بحث می کنند.

سخن‌ پایانی

در این گزارش ۵ ایده تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه دکوراسیون را توضیح دادیم. اگر شرکتی در این حوزه دارید، روی وجهه سازمان خود در نظر مشتریان کار کنید. این کار با ساده‌ترین اقدامات شروع می‌شود؛ مثلا اینکه قرارداد با مشتری را به‌جای کاغذ ساده، روی سربرگ سازمانی خود بنویسید.

در نهایت، چاپخانه فرتاک را برای چاپ ابزارهای تبلیغاتی محیطی به شما معرفی می‌کنیم. این مجموعه به‌صورت تخصصی در زمینه تبلیغات چاپی از جمله کاتالوگ، بنر، استند پاپ‌آپ و رول‌آپ و پوستر فعالیت دارد. همچنین خدمات چاپ ابزارهای برندینگ مانند سربرگ و پاکت را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد. فرتاک چاپخانه اختصاصی دارد و بدون واسطه کار می‌کند؛ به همین دلیل می‌تواند انواع سفارشات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به مشتریان خود ارائه دهد. برای ثبت سفارش و بررسی نمونه کارها وارد سایت فرتاک شوید.


چاپ کاتالوگ حرفه‌ای برای شرکت در نمایشگاه‌های اردیبهشت و خرداد 1404

بهار 1404 با نمایشگاه‌های پشت سر هم در تهران همراه است؛ این نمایشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود و کسب‌وکارها از شهرهای مختلف ایران و حتی کشورهای دیگر برای شرکت در این نمایشگاه‌ها به تهران می‌آیند. مراجعه‌کنندگان نمایشگاه‌ها فرصت طلایی برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند تا محصولات و خدماتشان را به افراد جدید معرفی کنند و فروششان را افزایش دهند. آن‌ها برای این کار به ابزارهای چاپی با طراحی حرفه‌ای نیاز دارند تا بتوانند خیلی سریع اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را در اختیارشان قرار دهند.

کسب‌وکارهای استان اردبیل در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور فعالی دارند. بسیاری از این کسب‌وکارها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاتالوگ، بروشور، بنر، استند و تمام محصولات چاپیشان را به چاپخانه‌های تهران سفارش می‌دهند. پیدا کردن یک چاپخانه ارزان که خدمات باکیفیتی ارائه می‌دهد، یکی از دغدغه‌های غرفه‌داران اردبیلی در تهران است. در این گزارش بهترین چاپخانه تهران را معرفی می‌کنیم. چاپخانه فرتاک مجموعه‌ای است که به‌صورت حرفه‌ای در زمینه چاپ کاتالوگ افست و انواع مختلف این محصول فعالیت دارد.

چاپ کاتالوگ حرفه‌ای برای شرکت در نمایشگاه‌های اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳

سفارش چاپ کاتالوگ محصول برای شرکت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی

نمایشگاه تجهیزات پزشکی اواخر اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. یکی از مجموعه‌های شرکت‌کننده از اردبیل، مجموعه حکیم است که در زمینه تجهیزات دندانپزشکی فعالیت دارد. یکی از کارمندان این مجموعه توضیح می‌دهد:

«ما برای معرفی محصولات و مزیت‌های رقابتی که نسبت به رقبا داشتیم، باید یک کاتالوگ حرفه‌ای طراحی می‌کردیم. از طرفی بخاطر نزدیک بودن به زمان نمایشگاه، فرصت کمی برای طراحی و چاپ کاتالوگ داشتیم. بنابراین تصمیم گرفتیم سفارش چاپ کاتالوگ را به یک چاپخانه حرفه‌ای در تهران بسپاریم.

بعد از بررسی‌ها متوجه شدم که چاپ فرتاک نمونه کارهایی در حوزه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی دارد. نمونه‌کارهای فرتاک دقیقا همان چیزی بود که به آن نیاز داشتیم و درخواست کردیم کاتالوگی مشابه برای محصولات ما نیز طراحی کنند. این مجموعه با طراحان و تولیدکننده‌های حرفه‌ای محتوا همکاری داشت و به ما کمک کرد تا به بهترین شیوه ممکن، محصولات را در کاتالوگ معرفی کنیم. مهم‌ترین مزیت فرتاک این بود که توانست با ارائه خدمات چاپ فوری کاتالوگ، سفارش ما را در تاریخ تعیین‌شده آماده کند. بنابراین ما توانستیم برنامه‌های بازاریابی و معرفی محصولات خود را اجرا کنیم و اطلاعات مورد نیازمان را در اختیار گروه مخاطبان قرار دهیم.»

سفارش کاتالوگ صنعتی برای نمایشگاه صنایع کشاورزی و مواد غذایی و ماشین‌آلات

نمایشگاه‌های صنعتی معمولا در حوزه‌های تخصصی برگزار می‌شوند و بازدیدکنندگان آن‌ها نیز افراد متخصص در صنایع مرتبط هستند. اخیرا نمایشگاه صنایع کشاورزی و مواد غذایی و ماشین‌آلات و صنایع وابسته برگزار شده است. شرکت تولید ماشین‌آلات کشاورزی بدر یکی از مجموعه‌هایی است که در این نمایشگاه شرکت داشت. مدیر تبلیغات این شرکت، چاپخانه فرتاک را برای همکاری انتخاب کرد. در ادامه توضیحات او درباره همکاری با فرتاک را ارائه می‌دهیم:

«تیم مدیریت مجموعه بدر حساسیت بالایی روی کاتالوگ‌های مجموعه داشت. کاتالوگ‌های صنعتی باید مطالب تخصصی داشته باشند، به تصاویر باکیفیت نیاز دارند و باید به شیوه حرفه‌ای طراحی شوند. در واقع اهالی صنعت، حوصله چندانی برای خواندن مطالب طولانی یا تماشای تصاویر زیاد ندارند؛ به همین دلیل باید اطلاعات مورد نیازشان را مختصر و مفید در اختیار آن‌ها قرار می‌دادیم.

تیم فرتاک هماهنگی‌های لازم برای عکاسی صنعتی از محصولات ما را انجام داد. در نتیجه ما توانستیم در کاتالوگ صنعتی از عکس‌های واقعی محصولات استفاده کنیم. از طرف دیگر، متخصصان تولید محتوای فرتاک با کارشناس‌های مجموعه ما تعامل خوبی برقرار کردند تا اطلاعات مورد نیاز درباره محصولات را به‌صورت مختصر و مفید با کم‌ترین حجم متن ارائه دهند. نتیجه نهایی کاتالوگی بود با طرح‌ گرافیکی جذاب و محتوای بسیار کاربردی برای مخاطب که راهنمایی‌های لازم درباره محصولات صنعتی ما را به مخاطبان ارائه می‌داد و آن‌ها را برای انتخاب محصول مناسب و خرید آن راهنمایی می‌کرد.»

سفارش کاتالوگ صنعتی برای نمایشگاه صنایع کشاورزی و مواد غذایی و ماشین‌آلات

کاتالوگ تبلیغاتی برای نمایشگاه بین‌المللی درب و پنجره

نمایشگاه بین‌المللی درب و پنجره نیز از دیگر نمایشگاه‌هایی است که در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود. صنعت‌گران اردیبل حرف‌های بسیاری برای گفتن در این حوزه دارند و در نمایشگاه بین‌المللی تهران شرکت کردند. کارخانه درب و پنجره سازی تواناصنعت یکی از شرکت‌کننده‌ها در نمایشگاه بین‌المللی درب و پنجره بود که سفارش چاپ کاتالوگ تبلیغاتی خود را به فرتاک داده است.

مدیر روابط عمومی تواناصنعت با مجموعه فرتاک همکاری داشته است و نظر خود را درباره سفارش چاپ کاتالوگ تبلیغاتی اینگونه بیان می‌کند:

«ما برای تبلیغات محصولات خود به کاتالوگ تبلیغاتی نیاز داشتیم. در کاتالوگ‌های تبلیغاتی باید اطلاعات مختصری درباره محصولات ارائه شود و طراحی جذابی داشته باشد تا مشتریان را برای مطالعه کاتالوگ ترغیب کند. در تواناصنعت کارشناس‌های گرافیک در زمینه تولید محتوا و تبلیغات مجموعه فعالیت دارند. گرافیست‌های مجموعه فرتاک نیز به کمک گرافیست‌های تواناصنعت آمدند تا بهترین کاتالوگ تبلیغاتی را برای شرکت در نمایشگاه فراهم کنند. نتیجه نهایی چاپ هم بالاترین کیفیت را داشت و تمام رنگ‌ها و طرح‌ها مطابق با طراحی انجام‌شده بود.

کاتالوگ تبلیغاتی ما توانست به‌خوبی محصولات مختلف و کاربردهای آن‌ها را به مخاطبان معرفی کند. توضیحات کارشناسان در کنار محتواهای کاتالوگ باعث شد ما بازخورد خوبی از غرفه خود در نمایشگاه بین‌المللی اردیبهشت ماه تهران بگیریم و حجم فروش خود را تاحد انتظار افزایش دهیم.

ما همچنین سایر ابزارهای چاپی مورد نیاز برای نمایشگاه را با همکاری مجموعه فرتاک فراهم کردیم. بخش زیادی از دکوراسیون غرفه ما با استندهای پاپ آپ و رول‌ آپ و بنرهای چاپ‌شده در این چاپخانه پر شد و توانستیم جذاب‌ترین دکوراسیون را با بهترین هزینه برای غرفه خود طراحی کنیم.»

کاتالوگ تبلیغاتی برای نمایشگاه بین‌المللی درب و پنجره

رضایت مشتریان نشانه کیفیت کار مجموعه فرتاک است

آنچه پیش از این روایت کردیم، بخشی از رضایت مشتریان چاپخانه فرتاک بود. این مجموعه نمونه کارهای بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد و با باتجربه‌ترین کارشناسان گرافیک و تکنسین‌های چاپخانه همکاری می‌کند. به همین دلیل می‌تواند سفارش مشتریان را با بالاترین کیفیت به آن‌ها تحویل بدهد. از طرف دیگر، فرتاک یک چاپخانه است که بدون واسطه محصولات را چاپ می‌کند، در نتیجه می‌تواند کاتالوگ و سایر تبلیغات چاپی را با بهترین قیمت به شما ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع کاتالوگ‌ها و سایر محصولات فرتاک، به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

آیا کسب‌وکارهای دیجیتال به تبلیغات میدانی نیاز دارند؟

وقتی صحبت از بازاریابی و تبلیغات برای کسب‌وکارهای دیجیتال می‌شود، اکثر افراد به تبلیغات در فضای مجازی و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ فکر می‌کنند. ایده تبلیغات میدانی برای کسب‌وکارهای دیجیتال به ذهن کم‌تر کسی می‌رسد، اما این روش مانند هر کسب‌وکار دیگری برای حوزه‌های دیجیتال هم کاربردی است. کسب‌وکارهای دیجیتال برای موفقیت باید در فضاهای فیزیکی نیز در مقابل چشمان مخاطبان قرار داشته باشند. ایده‌های مختلفی برای تبلیغات و برندسازی در فضای واقعی وجود دارد؛ شرکت در نمایشگاه‌ها، استفاده از بیلبوردهای خیابان، نصب استند پاپ‌آپ و حتی بسته‌بندی خلاقانه در صورت داشتن یک محصول فیزیکی ایده‌هایی است که به شما در رشد بیشتر کسب‌وکار و شناخته شدن کمک می‌کند. مثلا چاپ ساک دستی برای بسته‌بندی محصول یک انتخاب هوشمندانه به شمار می‌آید. در این گزارش کاربردهای تبلیغات میدانی را به‌صورت اختصاصی برای کسب‌وکارهای دیجیتال مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ابزارهای مناسب برای تبلیغات میدانی

پیش از هرچیز برای تبلیغات میدانی باید ابزارهای آن را بشناسید تا متوجه شوید کدام یک از آن‌ها برای هدف مورد نظر شما و مخاطبان برندتان مناسب‌تر هستند.

  • استند پاپ آپ و رول‌آپ

  • بنر تبلیغاتی

  • بروشور و کاتالوگ

  • ساک دستی تبلیغاتی

  • پوسترهای تبلیغاتی

  • هدایای تبلیغاتی مانند دفترچه یادداشت یا جای کاغذ یادداشت

۳ موقعیتی که تبلیغات میدانی تأثیر بیشتری نسبت به تبلیغات دیجیتال دارد

به‌طور کلی در هر فضایی که قرار است به‌صورت مستقیم با مشتری‌ها و مخاطبان هدف خود تعامل داشته باشید، به ابزارهای تبلیغاتی نیاز خواهید داشت. این ابزارها به شما کمک می‌کنند توجه مخاطبان را جلب کنید، محصولات و خدماتتان را به آن‌ها معرفی کنید. در ادامه به چند فضایی که استفاده از تبلیغات میدانی برای آن‌ها موثر است، اشاره می‌کنیم.

۱. دفتر کار خودتان

اگر مشتریان شما به دفتر کارتان مراجعه می‌کنند، اولین فضایی که باید در آن تبلیغات انجام دهید، همان دفتر است. دفتر کار شما باید به گونه‌ای باشد که برندتان را به مراجعان معرفی کند؛ همچنین باید ابزارهای کافی برای معرفی محصولات و خدمات به مخاطبان داشته باشید.

در دفتر کار، ابزارهای دیجیتال چندان کاربردی نیستند. به‌عنوان مثال تصور کنید می‌خواهید ویژگی‌های یک محصول را به مشتری نشان دهید. اگر به ابزارهای دیجیتال محدود باشید، باید لینک کاتالوگ دیجیتال را برای مشتری ارسال کنید یا در بهترین حالت، مانیتور خود را به او نشان دهید تا کاتالوگ را از سیستمتان ببیند؛ اما اگر کاتالوگ چاپی داشته باشید، به‌راحتی آن را به مشتری ارائه می‌دهید و توضیحات لازم را در اختیارش قرار خواهید داد.

۲. نمایشگاه‌ها

نمایشگاه برای کسب‌وکارهای دیجیتال هم یکی از بهترین فرصت‌ها برای افزایش فروش و پیدا کردن مشتری‌های جدید است. در نمایشگاه، تعداد زیادی مراجع به‌صورت همزمان به غرفه شما مراجعه می‌کنند و احتمالا دوست ندارند مدت زیادی منتظر بمانند تا به پاسخ سوالشان برسند. پس شما باید برنامه‌ای برای پاسخگویی به آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن را داشته باشید. به‌عنوان مثال می‌توانید پکیجی از اطلاعات محصولات شامل کاتالوگ، بروشور و پوسترهای کوچک را در یک ساک دستی تبلیغاتی به مشتریان ارائه کنید. با این کار هم مشتری می‌تواند سر فرصت مطالب را مطالعه کند و اطلاعاتی که درباره برند و محصولات شما نیاز دارد را به‌دست آورد و هم شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با افراد مختلفی صحبت کنید.

تبلیغات میدانی حتی برای طراحی دکوراسیون غرفه هم مناسب هستند. بسیاری از کسب‌وکارها برای کاهش هزینه‌هایشان، به‌جای طراحی سازه‌های بزرگ برای غرفه، از استند پاپ آپ ، بنر و پوستر استفاده می‌کنند. چتپ انعطاف بالایی دارد و قابلیت اجرای تمام طرح‌ها روی متریال‌های مختلف از جمله کاغذ و پارچه را دارد. بنابراین با ابزارهای تبلیغات چاپی شما می‌توانید بیشترین خلاقیت را در دکوراسیون غرفه داشته باشید.

تبلیغات میدانی در نمایشگاه‌ها، حتی برای خارج از فضای غرفه هم کاربردی هستند. در قسمت‌های بیرونی نمایشگاه، فضاهایی به تبلیغات غرفه‌داران اختصاص پیدا می‌کند. بنابراین شما می‌توانید از همان ابتدای ورود مراجعان به نمایشگاه آن‌ها را هدف قرار دهید و ذهنشان را برای رسیدن به غرفه‌تان آماده کنید. بهتر است در تبلیغات بیرونی یک پیشنهاد جذاب ارائه دهید تا مشتریان را ترغیب کند سری به غرفه شما بزنند.

۳. رویدادها

میزبانی و اسپانسرشیپ رویداد از دیگر استراتژی‌هایی است که برای بازاریابی و برندینگ کسب‌وکارهای دیجیتال کاربرد دارد. در رویدادهای آنلاین تبلیغات به صورت دیجیتال انجام می‌شود؛ اما در رویدادهای حضوری، تبلیغات میدانی بیشترین کاربرد را دارند. اگر میزبان یا اسپانسر یک رویداد هستید، حتما در اولین بخشی که مخاطبان بعد از ورود می‌بینند، یک استند تبلیغاتی قرار دهید. در این استند برند و موضوع رویداد را معرفی کنید. اگر در زمانی نزدیک به رویداد، محصول جدیدی به بازار عرضه کرده‌اید، می‌توانید استند تبلیغاتی برای معرفی محصول را در مسیر عبور شرکت‌کنندگان قرار دهید.

در رویدادهای حضوری، معمولا یک پک هدیه هم به شرکت‌کننده‌ها ارائه می‌شود. این پک هدیه شامل ابزارهای تبلیغات چاپی برای ارائه اطلاعات مورد نظر شما به مشتری است. بهترین هدیه تبلیغاتی برای این پک‌ها، دفترچه یادداشت تبلیغاتی و خودکار است. زیرا در جریان رویداد، افراد معمولا نیاز به نوشتن پیدا می‌کنند. بنابراین هدایای شما برایشان کاربردی خواهد بود و بعدا هم برای مرور مطالب رویداد به آن باز‌می‌گردند.

بهترین بسته‌بندی برای پک هدیه‌ای که به شرکت‌کننده‌ها ارائه می‌دهید، ساک دستی تبلیغاتی است. زیرا هم ظاهر لوکس و زیبایی دارد و هم خودش یک ابزار تبلیغاتی به شمار می‌آید.

۳ موقعیتی که تبلیغات میدانی تأثیر بیشتری نسبت به تبلیغات دیجیتال دارد

نکات مهم در موفقیت تبلیغات میدانی برای کسب‌وکارهای دیجیتال

تا این بخش از مقاله توضیح دادیم که چرا کسب‌وکارهای دیجیتال هم به تبلیغات نیاز دارند؛ در ادامه به نکاتی برای تأثیر بیشتر این ابزارهای تبلیغاتی اشاره می‌کنیم.

۱. جایی تبلیغ کنید که مخاطبتان حضور دارد

انتخاب ابزار مناسب و قرار دادن آن در مکان درست رمز موفقیت تبلیغات میدانی است. اگر مخاطبان شما عمده افراد جامعه باشند، احتمالا بیلبور تبلیغاتی در هرکدام از خیابان‌های شهر تبلیغات میدانی موثری برایتان انجام می‌دهد

۲. از ایده‌های خلاقانه برای تبلیغات استفاده کنید

وقتی ایده خلاقانه‌ای روی یک بنر، پوستر یا هر تبلیغات میدانی دیگری وجود داشته باشد، مشتریان ناخودآگاه به آن توجه می‌کنند. تبلیغات شما باید مثل یک گاو بنفش در صحرا باشد! تصور کنید یک گاو بنفش در میان گاوهایی با رنگ‌های قهوه‌ای، سفید و مشکی تا اندازه جلب توجه خواهد کرد! خلاقیت در عکس‌، متن و طرح‌های گرافیکی تبلیغات شما می‌تواند رمز موفقیتتان باشد.

۳. همه‌جانبه کار کنید

بدیهی است که یک شیوه تبلیغاتی به تنهایی پاسخگوی نیاز کاربران نیست و باید از ابزارها و استراتژی‌های تبلیغاتی مختلفی استفاده شود. فراموش نکنید که هرکدام از مشتریان شما سبک زندگی، سلیقه، عادت‌ها و برنامه‌های روزمره مختلفی دارند. به‌عنوان مثال مخاطبان جوان‌تر بخش زیادی از زمانشان را در فضای آنلاین سپری می‌کنند و تبلیغات دیجیتال را بهتر می‌بینند؛ اما مخاطبان میانسال بیشتر در فضای جامعه حضور دارند و با تبلیغات میدانی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. استفاده از طیف گسترده‌ای از ابزارهای تبلیغاتی به شما کمک می‌کند مشتریان مختلف را هدف قرار دهید.

۴. به جزئیات توجه داشته باشید

برندهای حرفه‌ای با جزئیات توجه مشتری‌هایشان را جلب می‌کنند. به‌عنوان مثال مک‌دونالد در یک روز بارانی، جعبه‌ای به شکل جعبه سیب‌زمینی را درب رستوران قرار می‌دهد تا مشتری‌ها چترهایشان را داخل آن بگذارند! وقتی پرسونای مخاطب خود را مشخص می‌کنید و با سبک زندگی روزمره آن‌ها آشنا می‌شوید، با کمی ایده‌پردازی می‌توانید برندتان را در بخش‌های مختلف این سبک زندگی در مقابل چشمان مخاطب قرار دهید. خلاقیت وجه تمایز بین تبلیغات میدانی موفق و تبلیغات شکست‌خورده است.

استفاده از تبلیغاتی چاپی در نمایشگاه دیجیتال

۵. معجزه تکرار را جدی بگیرید

بسیاری از برندها در تبلیغات میدانی خود خلاقیت چندانی نداشته‌اند. آن‌ها پوسترها، بیلبوردها و استندهایی با طرح‌های معمولی، تصاویری از محصول و یک شعار تبلیغاتی نه‌چندان منحصربفرد را برای تبلیغاتشان در نظر می‌گیرند. استراتژی موفقیت این کسب‌وکارها در تعداد بالاست؛ آن‌ها تعداد زیادی بنر، پوستر و استند در بخش‌های مختلف شهر نصب می‌کنند و هر فردی روزانه چند بار تبلیغاتشان را می‌بیند. همین مسئله باعث ثبت برند و محصول در ذهن مشتری خواهد شد.

تأثیر چاپ کاتالوگ و چاپ پوستر در میزان فروش کسب‌وکارها

رشد فروش یک فرایند همه‌جانبه است. کسب‌وکارها باید از زمانی که یک محصول را تولید می‌کنند، برای فروش آن برنامه‌ریزی داشته باشند. افزایش فروش زمانی اتفاق می‌افتد که مشتریان محصولات را بشناسند، ویژگی‌هایشان را بدانند و متوجه شوند که محصول چه مزیتی دارد و کدام یک از نیازهایشان را پاسخ می‌دهد. کسب‌وکارها باید از ابزارهایی مثل پوستر و کاتالوگ برای ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتری به او ارائه دهند. در این گزارش تأثیر چاپ پوستر و چاپ کاتالوگ را بر افزایش فروش برندها بررسی می‌کنیم.

برای بررسی قیمت چاپ کاتالوگ پوستر و سایر ابزارهای تبلیغات چاپی نیز می‌توانید به سایت مجموعه فرتاک مراجعه کنید. گزارشگران شفقنا این چاپخانه را به‌عنوان یکی از بهترین مراکز چاپ ابزارهای تبلیغاتی و برندینگ معرفی کرده‌اند.

اهمیت چاپ پوستر برای آگاه‌سازی مشتری و معرفی محصولات به او

کسب‌وکارهای مختلف گزارش‌هایی مبتنی بر اهمیت استفاده از پوستر برای جلب توجه مشتریان داده‌اند. پوستر برای کسب‌وکارهای حرفه‌ای چیزی فراتر از یک ابزار اطلاع‌رسانی درباره رویدادهاست و به‌صورت مستقیم در استراتژی‌های تبلیغاتی و آگاهی از برندشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال بسیاری از مجموعه‌ها با چاپ پوستر تکی و نصب آن در قسمت‌های مختلف دفتر کار یا شرکت، هم دکوراسیون را با کم‌ترین هزینه زیباسازی می‌کنند و هم خدمات و محصولاتشان را در معرض دید مشتریان قرار می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دیدگاه مردم نسبت به پوستر، چیزی فراتر از یک ابزار تبلیغاتی ساده است. مردم از پوسترها انتظار خلاقیت در تبلیغات را دارند. برندهای بزرگ از طریق پوسترهایشان مناسبت‌های مختلف را گرامی می‌دارند، با رقبا به شیوه‌ای ظریف رقابت می‌کنند و با طنازی و نکته‌بینی، مزیت‌های محصولاتشان را به مشتریان نشان می‌دهند. وقتی برندی همیشه پوسترهای خلاقانه داشته باشد، مشتریان به محض اینکه پوستر جدیدی از آن برند می‌بینند، توجهشان جلب می‌شود و تمام جزئیات آن را بررسی می‌کنند؛ در نتیجه پیامی که کسب‌وکار می‌خواهد را دریافت می‌کنند. بنابراین خلاقیت در طراحی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذاری پوستر در افزایش فروش است.

پوسترها دو ویژگی‌ بسیار مهم دارند.:

  • ابزاری برای اطلاع‌رسانی هستند و همیشه محتوا یا خبر مهمی را به مخاطب انتقال می‌دهند.

  • امکان استفاده از این ابزار به‌صورت گسترده با کم‌ترین هزینه وجود دارد.

بنابراین شما می‌توانید هر پیامی که نیاز دارید را در پوستر چاپ کنید و آن را در فضاهای مختلفی که پرسونای مخاطب برند شما رفت‌وآمد دارد، نصب کنید. اگر پوستر برای مدت چند روزه در همان فضا باقی بماند و مشتریان احتمالی شما هرروز به آن محل رفت‌وآمد داشته باشند، هرروز تبلیغات یا اطلاع‌رسانی شما را می‌بینند و یک‌بار تصمیم‌ می‌گیرند نزدیک شوند و آن را به‌صورت کامل بخوانند! در روزهای بعدی هم ناخودآگاه پیام پوستر به همراه نام برند شما در ذهنشان تکرار می‌شود و اثرگذاری آن را دوچندان می‌کند. نتیجه نهایی این است که بسیاری از افراد برای خرید اقدام می‌کنند یا در رویدادی که در پوستر اطلاع‌رسانی شده، شرکت خواهند کرد. با هدایت درست اقداماتی که از سمت مشتریان احتمالی انجام می‌شود، می‌توانید آن‌ها را به مشتری واقعی تبدیل کنید و محصولات و خدماتتان را به آن‌ها بفروشید.

رشد چند برابری فروش با ارائه کاتالوگ مناسب به مشتری

کاتالوگ از دیگر ابزارهای کاربردی برای رشد فروش سازمانی است. مشتریان برای خرید نیاز دارند اطلاعات کاملی درباره محصولات و خدمات و ویژگی‌های آن‌ها داشته باشند. این اطلاعات به آن‌ها نشان می‌دهد محصولات شما چه نیازی را از آن‌ها برآورده می‌کند و چه مزیت رقابتی نسبت به محصولات دیگر دارد. هرچقدر محصولی تخصصی‌تر باشد، مشتری پیش از خرید به اطلاعات بیشتری نیاز خواهد داشت. شما با استفاده از کاتالوگ می‌توانید به راحتی و با کم‌ترین هزینه این اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار دهید. کاتالوگ با ارائه داده‌های مورد نیاز، مشتری احتمالی را به خریدار تبدیل می‌کند.

images_1714389864_662f836832177-533x533

کاتالوگ‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را نام می‌بریم:

  • کاتالوگ تبلیغاتی: این کاتالوگ‌ها برای محصولاتی کاربرد دارند که شناخته‌شده هستند و مشتری نیازی به اطلاعات جزئی ندارد. در این کاتالوگ‌ها لیست محصولات به همراه ویژگی‌های اصلی آن‌ها چاپ می‌شود.

  • کاتالوگ صنعتی و حرفه‌ای: این کاتالوگ‌ها برای محصولات تخصصی که به توضیحات بیشتری نیاز دارند، چاپ می‌شود. آن‌ها معمولا به‌صورت دفترچه‌ای هستند و شامل عکس محصولات، توضیحات ویژگی‌های آن‌ها و نحوه کار با محصولات می‌شوند.

  • کاتالوگ نمونه‌کار: این کاتالوگ‌ها برای کسب‌وکارهای خدماتی کاربرد دارند؛ عکاس‌ها، گرافیست‌ها، معمارها و حتی طراحان سایت می‌توانند نمونه کارهایشان را در کاتالوگ چاپ کنند و در فضای واقعی در اختیار مشتریان احتمالی قرار دهند.

  • کاتالوگ دو لت و سه لت: این کاتالوگ‌ها معمولا در سایز یک برگه A4 هستند که یک یا دو خط تا دارند و با نام بروشور هم شناخته می‌شوند. آن‌ها یا به‌صورت تبلیغاتی، محصولات مختلف را معرفی می‌کنند یا به‌صورت حرفه‌ای فقط ویژگی‌های یک محصول را به اطلاع مشتری می‌رسانند.

  • کاتالوگ تک برگی: کاتالوگ‌های تک‌برگی معمولا برای معرفی تک‌محصول چاپ می‌شوند و اطلاعات را به‌گونه‌ای مختصر و مفید در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

طراحی کاتالوگ و تولید محتوا برای آن هم نقش مهمی در تأثیرگذاری این محصول ایفا می‌کند. مشتریان هیچوقت کاتالوگ‌های بدون تصویری که متن‌هایی با سایز خیلی کوچک دارند را نمی‌خوانند. آن‌ها ترجیح می‌دهند اطلاعات مورد نیازشان را خیلی سریع و آسانسوری دریافت کنند و همچنین تصاویری واقعی از محصول در کاتالوگ ببینند.

images_1714389892_662f8384db76f-533x533

سایر ابزارهای تأثیرگذار بر رشد فروش سازمانی

یکی از کاربردهای صنعت چاپ، تبلیغات و برندسازی است که روش افزایش فروش سازمانی تأثیر می‌گذارد. این صنعت ابزارهای مختلفی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد تا مشتریانشان را هدف بگیرند و اطلاعاتی که می‌خواهند را به آن‌ها ارائه دهند.

استند تبلیغاتی از دیگر ابزارهای مناسبی است که امکان نصب آن در فضاهای مختلف وجود دارد و پیام شما را به مخاطبانتان انتقال می‌دهد. استندهای تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و در بعضی مواقع می‌توانند به‌جای پوستر مورد استفاده قرار بگیرند. از آنجایی که ابعاد استندها بزرگ‌تر از پوستر است، توجه مخاطبان را بهتر جلب می‌کنند.

ابزار دیگری که در افزایش فروش تأثیر دارد، ساک دستی تبلیغاتی است. اگر محصولی فیزیکی می‌فروشید، حتما آن را در یک بسته‌بندی مناسب به مشتری ارائه‌ دهید. فراموش نکنید احساسی که مشتری هنگام خرید، باز کردن محصول و اولین استفاده از آن می‌گیرد، نقش کلیدی در تصمیم او برای خرید دوباره و توصیه به دیگران برای خرید (بازاریابی دهان به دهان) دارد. با ساک دستی تبلیغاتی هم برند و لوگوی خود را به مشتری نشان می‌دهید و هم بسته‌بندی لوکسی برای محصول به او ارائه می‌کنید.

چاپ فرتاک خدمات چاپ تمام ابزارهای تبلیغات چاپی را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به شما ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه محصولات، انواع مختلف آن‌ها و ثبت سفارش، وارد سایت چاپ فرتاک شوید و از قسمت ارتباط با ما از کارشناسان این مجموعه مشاوره بگیرید.