چگونه با یک تغییر ساده، همه را شگفت‌زده کنیم؟

مشتری‌ها محصولاتی را می‌خرند که بیشترین کیفیت را داشته باشد و نیاز آن‌ها را به بهترین شکل برآورده کند. کسب‌وکارها هم تلاش می‌کنند با برآورده کردن انتظارات مشتریان، فروششان را افزایش دهند. تصور کنید شما برنامه‌هایی برای افزایش کیفیت و بهینه‌سازی محصول انجام می‌دهید و آن را به بازار عرضه می‌کنید. اگر مشتری‌ها از این تغییرات اطلاع نداشته باشند، آیا نتیجه‌ای خواهد داشت؟ افزایش کیفیت بدون تغییر ظاهر محصولات، رضایت مشتری‌های همیشگی شما را افزایش می‌دهد، اما مشتری جدیدی جذب نمی‌کند. اما اگر در کنار تمام کارهایی که انجام داده‌اید، تغییر ساده‌ای در ظاهر محصول یا بسته‌بندی آن ایجاد کنید، توجه مشتری‌های بالقوه هم جلب می‌شود و سهم شما از فروش بازار را بیشتر می‌کند.

با تغییرات ساده‌ای مثل چاپ ساک دستی کاغذی و قرار دادن محصول در آن، می‌توانید مشتری‌ها را ترغیب کنید تا حداقل برای یک‌بار محصول شما را امتحان کنند. کیفیت محصول هم بعد از این امتحان، آن‌ها را به مشتری‌های دائمی برند شما تبدیل می‌کند. در این گزارش ایده‌هایی برای ایجاد تغییرات ساده و کم‌هزینه در محصولات ارائه می‌دهیم که با اجرای آن‌ها می‌توانید تغییرات چشم‌گیری در رشد کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

افزایش آگاهی مخاطب درباره محصول

یکی از نکات جالب درباره سبک زندگی مردم دنیای مدرن این است که دوست دارند درباره هرآنچه می‌خرند، به اندازه کافی اطلاعات داشته باشند. این روزها مردم حتی اگر یک سطل ماست از فروشگاه بخرند، محتوای روی سطل را می‌خوانند، آن‌ها علاوه بر تاریخ تولید و انقضا، ترکیبات و ارزش غذایی محصول را چک می‌کنند. پس مهم است که تولیدکننده‌ها برای آگاهی دادن به مشتری‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

یکی از روش‌های افزایش اطلاعات مشتری‌ها درباره محصولات، چاپ فولدر است. فولدر یک بسته کاغذی سبک است که می‌توانید در آن‌ کاتالوگ، بروشور و سایر ابزارهای تبلیغات چاپی را قرار دهید و به کمک آن‌ها، اطلاعات مورد نیاز مخاطب را به او انتقال دهید. البته استفاده از این روش در موقعیت‌های خاص کاربرد دارد. به‌عنوان مثال اگر اسپانسر یک رویداد شده‌اید یا در نمایشگاه غرفه دارید، می‌توانید از این روش استفاده کنید؛ زیرا در چنین موقعیت‌هایی مشتری‌ها زمان بیشتری برای شناخت برند و محصولات شما صرف می‌کنند و آنچه به آن‌ها ارائه می‌دهید را می‌خوانند.

افزایش آگاهی مشتری‌ها درباره محصول، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که تغییری ایجاد کرده باشید. به‌عنوان مثال اگر محصول را بروزرسانی کرده‌اید یا کیفیت را ارتقا داده‌اید، باید حتما این تغییرات را در بوق و کرنا به اطلاع مشتری‌ها برسانید! تبلیغات، افزایش آگاهی و تغییر بسته‌بندی سه تغییر اصلی هستند که به محض بروزرسانی محصول باید آن‌ها را ایجاد کنید. اگر محصول بهتر در همان بسته‌بندی سابق به بازار عرضه شود، شخص جدیدی آن را امتحان نمی‌کند. حتی مشتری‌های قبلی هم ممکن است بدون توجه به تغییرات، محصول را مصرف کنند و هیچوقت متوجه آن نشوند. این مسئله تمام زحمات شما را بی‌ثمر می‌کند! با اطلاع‌رسانی مشتری‌ها هم متوجه تغییرات می‌شوند و هم درک می‌کنند که برند شما نهایت تلاش خود را برای جلب رضایت آن‌ها انجام می‌دهد و اعتمادشان بیش از پیش جلب خواهد شد.

تغییر بسته‌بندی محصولات

اولین‌ها همیشه نقش مهمی در قضاوت انسان‌ها ایجاد می‌کنند. مثلا وقتی دو نفر برای اولین بار یکدیگر را می‌بینند، پیش از اینکه باهم صحبت کنند، بر اساس پوشش، مدل مو و حتی نوع نگاه کردن و لبخند طرف مقابل راجع به آن قضاوت می‌کنند.

این قضاوت درباره محصولات هم وجود دارد؛ وقتی افراد محصولی را برای اولین بار در قفسه فروشگاه می‌بینند، بر اساس بسته‌بندی آن راجع به کیفیت قضاوت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که آن را بخرند یا نه! این تصمیم ناخودآگاه است و تولیدکننده‌ها با ایده‌پردازی و استفاده از تکنیک‌های مناسب در بسته‌بندی می‌توانند روی این تصمیم ناخودآگاه تأثیر بگذارند. به‌عنوان مثال طبق تجربه ما، محصولاتی که در یک جعبه با طراحی جذاب قرار گرفتند و جعبه داخل ساک دستی کاغذی با طراحی لوکس و حرفه‌ای عرضه شد، فروش بیشتری را ثبت کرد. ما حتی بخاطر تأمین هزینه‌های این نوع بسته‌بندی، هزینه کالا را تاحدودی افزایش دادیم، اما این مسئله روی تصمیم مشتری‌ها تأثیری نداشت و همچنان تصمیم می‌گرفتند که محصول با بسته‌بندی لوکس را خریداری کنند و از خرید خود رضایت بیشتری داشتند.

تجربه تغییر بسته‌بندی ما نشان داد که این روش مزیت دیگری هم دارد. وقتی بسته‌بندی جدیدی برای محصولات طراحی می‌کنید، توجه مشتریان از نو جلب می‌شود. محصولات تولیدی ما در قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شوند. وقتی مشتری‌ها به سراغ قفسه‌ها رفتند، متوجه شدند یک چیز تغییر کرده و مثل همیشه نیست. ذهن کنجکاو، آن‌ها را به سمت این تغییر هدایت کرد تا بسته‌بندی جدید محصولات ما را بررسی کنند، اطلاعات ارائه‌شده روی آن را بخوانند و تصمیم به خرید بگیرند.

نمونه فولدر چاپ شده

ایده‌پردازی و خلاقیت‌های ساده

افزایش فروش، تبلیغات و جلب توجه مشتری‌ها همیشه نیازی به برنامه‌ریزی‌های پیچیده و تدوین استراتژی‌های پیشرفته ندارد. گاهی اوقات یک تغییر ساده اما خلاقانه می‌تواند به اندازه ده‌ها کمپین فروش تأثیر مثبت داشته باشد. تنها نکته مهم این است که ذهنی باز داشته باشید و از هر فرصتی که پیش روی کسب‌وکارتان قرار می‌گیرد، استفاده کنید.

ایده‌پردازی و تغییرات ساده زمانی تأثیر بیشتری دارند که همه‌جانبه باشند. شما باید به همه جوانب ارتباط مخاطب با محصولات خود توجه داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. از زمانی که مخاطب برای اولین بار نام برند شما را می‌شنود و با محصولات شما آشنا می‌شود تا زمانی که وارد مرحله بررسی جزئیات بیشتر می‌شود و برای خرید تصمیم‌گیری می‌کند. حتی گاهی اوقات لازم است برنامه‌هایی برای مشتری‌های همیشگی خود داشته باشید تا آن‌ها را وفادار نگه دارید.

چاپ فرتاک

تغییرات ساده و تأثیرگذار را چطور ایجاد کنیم؟

مشورت با کارشناس‌های متخصص در هر زمینه‌ای به شما کمک می‌کند کار درست را انجام دهید و از مسیر درست پیش بروید. پیشنهادات ساده‌ای که در این مقاله ارائه کردیم، تجربه شخصی ما بود؛ ما در زمینه تولید شکلات‌های پذیرایی فعالیت می‌کنیم. این راهکارهای ساده‌ای که تأثیر بسزایی در رشد فروش ما داشتند، پیشنهادهای مجموعه فرتاک بودند. فرتاک یک چاپخانه حرفه‌ای است که به‌صورت تخصصی در زمینه تبلیغات چاپی فعالیت دارد. در این مجموعه مشاورهای متخصص در حوزه تبلیغات فعالیت می‌کنند و تمام خدمات، از طراحی اولیه محصولات تا چاپ، را ارائه می‌دهند. نمونه کارهای فرتاک و راه‌های ارتباطی با چاپخانه در سایت این مجموعه درج شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد