در هر نمایشگاهی همیشه یک یا چند غرفه وجود دارد که نسبت به سایر غرفهها پربازدیدتر هستند. همیشه جمعیت زیادی در مقابل این غرفهها حضور دارند و همین جمعیت کنجکاوی سایر بازدیدکنندهها را تحریک میکند. در نتیجه آنها هم برای بازدید به غرفه میروند. اگر غرفهدار برنامهریزی درستی برای مراجعان کنجکاو خود داشته باشد، بهراحتی میتواند آنها را به مشتری تبدیل کند و به هدفی که از شرکت در نمایشگاه دارد، دست پیدا کند. اولین مرحله از داشتن یک غرفه پربازدید، طراحی دکوراسیون جذاب برای آن است. وقتی غرفهای دکوراسیون جذاب داشته باشد، از دور جلب توجه میکند و مراجعهکنندگان بازدید از آن را در اولویت قرار میدهند. برای داشتن دکوراسیون جذاب نیازی نیست هزینه زیادی صرف کنید، اما لازم است خلاقیت داشته باشید. با خلاقیت میتوانید به کمک چند ابزار ساده مثل استند رول آپ ، پوستر، بنر و میز کانتر دکوراسیون جذابی برای غرفه خود بسازید و پربازدیدترین بخش نمایشگاه باشید.
طراحی دکوراسیون هرچقدر خلاقانهتر باشد، در جلب توجه مخاطبان موفقتر عمل میکند. منظور از خلاقیت این نیست که همهجا را شلوغ و پرزرق و برق کنید. اتفاقا بهترین روش برای طراحی دکوراسیون این است که همه بخشها را مینیمال در نظر بگیرید و تنها از چند المان پررنگ و جلبکننده توجه استفاده کنید. یک سبزهزار را تصور کنید که فقط چمن در آن وجود دارد و در وسط آن یک بوته گل رز قرمز دیده میشود. این بوته گل اولین چیزی است که توجه شما را جلب میکند و ترغیبتان میکند تا برای تماشا و بو کردن گلها به سمت آن بروید! در ادامه ایدههایی ارائه میدهیم که به شما کمک میکند به اندازه همان بوته رز قرمز در سبزهزار درخشان باشید.
در نگاه اول جزئیاتی مثل میز کانتر نمایشگاهی بیاهمیت بهنظر میرسند، اما همین جزئیات میتوانند وجه تمایز شما نسبت به سایر غرفهها باشند. با توجه به فضای غرفه، به تعداد لازم میز کانتر نمایشگاهی سفارش دهید. اگر قرار است پرسنل شما با بازدیدکنندهها ارتباط مستقیم داشته باشند، به ازای هر اپراتور یک میز کانتر در بخشهای مختلف غرفه قرار دهید و مطمئن شوید که مراجعهکنندهها به راحتی به این میزها دسترسی دارند تا بتوانند سوالات خود را بپرسند.
برای استفاده از تأثیر میز کانتر در غرفه باید هارمونی بین طراحی میز، وسایلی که روی میز قرار دارد و حتی لباس فرم پرسنل وجود داشته باشد. روی میز پیام برند و لوگو را چاپ کنید و مطمئن شوید که عناصر هویت برند شما در طراحی میز کانتر به کار رفته است. اگر سمپل ارائه میدهید، حتما آن را روی میز کانتر قرار دهید تا مشتریها به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. ما در نمایشگاههایی که قرار بر ارائه سمپل است، حتما یک استند رول آپ هم در کنار میز کانتر قرار میدهیم. در این استند اطلاعات محصولی که سمپل آن ارائه میشود وجود دارد. علاوه بر آن، در کنار سمپل، کاتالوگ محصول را نیز به مشتری ارائه میکنیم تا مطمئن شویم مشتری همه اطلاعاتی که درباره محصول نیاز دارد را دریافت میکند و میتواند آگاهانه برای خرید تصمیم بگیرد.
یکی از بهترین ایدهها برای کاهش هزینه طراحی دکوراسیونهای پیچیده و سازههای نمایشگاهی پرهزینه، استفاده از انواع استند است. استندهای رول آپ برای اطلاعرسانی کاربرد دارند. اگر میخواهید اطلاعاتی درباره محصول به مشتری ارائه دهید، استند رول آپ بهترین ابزار است. ما از این استندها حتی در فروشگاه اصلی خود نیز استفاده میکنیم. در کنار هر محصولی که برای نمایش به مشتری قرار دادهایم، یک استند رول آپ وجود دارد که اطلاعات و جزئیات مربوط به همان محصول روی آن چاپ شده است.
استند پاپ آپ از دیگر ابزارهای کاربردی برای نمایشگاه است. گاهی اوقات فقط با یک پاپ آپ و یک میز کانتر نمایشگاهی میتوان یک غرفه کوچک اما پربازدید در نمایشگاه ایجاد کرد. اگر بدانید چطور توجه بازدیدکنندهها را جلب کنید و بازاریابی انجام دهید، همین دکوراسیون ساده برای شما کافی است. مثل شعبدهبازی که ناگهان یک خرگوش از کلاه خود در میآورد، توجهها را به سمت خود جلب میکند و جمعیت زیادی او را احاطه میکنند!
یکی از اشتباههای غرفهدارها در نمایشگاه این است که اهمیت چاپ بنر و پوستر را نادیده میگیرند. یک بنر بزرگ با طراحی مناسب بر سردر غرفه شما میتواند همان چیزی باشد که جمعیت بازدیدکنندهها را به غرفه شما میکشاند. تجربه ما نشان میدهد که یک بنر با طراحی مناسب و یک جمله ترغیبکننده همان چیزی است که برای تبدیل شدن به پربازدیدکنندهترین غرفه نمایشگاه به آن نیاز دارید.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده از بنرها و پوسترهای سادهای که هیچ خلاقیت و ایدهپردازی در آنها به کار نرفته، تأثیر معجزهآسایی که در این گزارش درباره آن صحبت میکنیم را ندارد. مهم این است که در پس چاپ این ابزارها، ایدهپردازی و برنامهریزی برای هدف قرار دادن بازدیدکنندهها وجود داشته باشد تا آنها را برای بازدید از غرفه و خرید یا آشنایی با محصولات ترغیب کند.
در نهایت، دو تکنیک کلیدی دیگر برای داشتن پربازدیدترین غرفه در نمایشگاه را به شما ارائه میدهیم. تکنیک اول ارائه هدیه تبلیغاتی یا سمپل به بازدیدکنندههاست. ارائه یک هدیه هرچند کوچک، احساس خوبی به بازدیدکنندهها میدهد. اگر این هدیه سمپل محصول خودتان باشد، آنها را با کیفیت محصولات آشنا میکند. مزیت دیگر ارائه هدیه تبلیغاتی این است که در نمایشگاه دیده میشود. بهعنوان مثال ما در یکی از نمایشگاههای خود، محصولات مربوط به کودکان را عرضه میکردیم. در این غرفه، به بچهها بادکنکهای رنگارنگ هدیه میدادیم. وقتی بچههای دیگر بادکنک را میدیدند، از پدر و مادرشان میخواستند غرفهای که بادکنک هدیه میدهد را پیدا کنند تا آنها هم هدیه بگیرند. این تکنیکی بود که غرفه ما را به پربازدیدترین غرفه در نمایشگاه تبدیل کرد.
تکنیک دیگر برای داشتن یک غرفه پربازدید این است که برای مراجعهکنندهها زمان بگذارید. بهتر است چند اپراتور در غرفه داشته باشید که بهصورت مستقیم با مشتریها ارتباط برقرار میکنند و به سوالات آنها پاسخ میدهند. البته نباید در این کار زیادهروی کنید. بعضی از غرفهدارها با اصرار مراجعهکنندهها را به سمت خود میکشانند تا توضیحاتی به آنها ارائه دهند. این کار تأثیر معکوس میگذارد و مراجعهکننده فقط ثانیهشماری میکند تا حرف اپراتور تمام شود و غرفه را ترک کند.