در شرایط فعلی اقتصاد کشور تبلیغات چاپی چه نقشی در بهبود شرایط مالی شرکت دارند؟ چرا باید تبلیغات چاپی را مدر نظر قرار داد؟چاپ یکی از مهمترین ابزارها برای تبلیغات و برندسازی است که اگر هوشمندانه مورد استفاده قرار بگیرد، میتواند سرنوشت برند شما را تغییر دهد. بسیاری از کسبوکارها با طراحی یک پوستر خلاقانه که همهگیر شده، به شهرت رسیدهاند و توانستهاند برند خود را در ذهن مشتریان بازار هدف ثبت کنند.
برندهای حرفهای از برگههای چاپی برای تمام بخشهای کسبوکارشان استفاده میکنند تا از راهی که میتوانند برند خود را به مشتریها نشان دهند. آنها حتی در چاپ فاکتور هم اصول طراحی و برندسازی را رعایت میکنند تا وجهه حرفهای کسبوکارشان را به مشتریان نشان دهند. در این گزارش درباره برگههای چاپی صحبت میکنیم که میتوانند سرنوشت برند شما را تغییر دهند!
در حال حاضر اکثر فضاهای کاری با روشهای موقت مثل شیشه سکوریت پارتیشنبندی میشوند. اگر این پارتیشنها طراحی متناسب با هویت برند شما داشته باشند، در ذهن مشتری ماندگار میشوند. با استفاده از چاپ مش یا بنر و پوستر میتوانید با کمترین هزینه، از عناصر برند خود در دکوراسیون محل کارتان استفاده کنید. این روش برای مکانهایی که اجارهای هستند و احتمالا بعد از مدتی از آنها نقل مکان میکنید نیز کاربرد دارند.
چاپ مش، پوستر یا بنر حتی برای ویترین و قسمتهای بیرونی فروشگاه نیز مناسب هستند. اگر برای شیشههای بیرونی از مش استفاده کنید، هم از ورود نور آفتاب به داخل مغازه پیشگیری میکنید و هم میتوانید توجه مشتریها را جلب کنید. مشها بخشی از نور آفتاب را از خود عبور میدهند تا فضای داخل تاریک نشود، اما از عبور کامل نور پیشگیری میکنند، در نتیجه از آسیب رسیدن به محصولات داخل ویترین یا گرم شدن محیط داخل پیشگیری میکنند.
طراحی دکوراسیون با ابزارهای چاپی در موقعیتهای دیگر هم کاربرد دارد. بهعنوان مثال بسیاری از کسبوکارهایی که در نمایشگاهها شرکت میکنند یا اسپانسر یک رویداد میشوند، با استفاده از استندها، پوسترها و سایر ابزارهای چاپی دکوراسیون مورد نظرشان را طراحی میکنند. این دکوراسیون موقت هم هزینه مناسبی دارد و هم امکان اجرای طرحهای مختلف با استفاده از آنها وجود دارد.
هر برگهای که در کسبوکار شما وجود دارد، میتواند ابزاری برای برندسازی باشد. با طراحی حرفهای و چاپ ست اداری، گام مهمی در برندسازی خود برمیدارید. چاپ پاکت، سربرگ، کارت ویزیت و سایر اقلام ست اداری، اعتبار شما را به مشتریها نشان میدهند و اعتماد آنها را جلب میکند.
همچنین اگر فاکتورها، قراردادها و حتی یادداشتهای اعضای سازمان شما روی برگههایی با سربرگ سازمان خودتان نوشته شوند، تأثیر بسزایی روی دیدگاه خوانندهها نسبت به برند شما میگذارند. توجه به این جزئیات میتواند وجه تمایز شما با سایر برندها باشد.
گاهی اوقات مشتریها به محصولی نیاز ندارند و فقط بخاطر اینکه از بستهبندی آن خوششان آمده، خرید میکنند! پس اگر بستهبندی محصولات را به شیوهای اصولی، ماهرانه و خلاقانه انجام دهید، میتوانید سرنوشت جدیدی برای برند خود رقم بزنید! البته دقت داشته باشید که بستهبندی باید متناسب با محصول باشد. خلاقیت بیش از اندازهای که بستهبندی را از چارچوبهای برند شما خارج میکند، موفقیتآمیز نخواهد بود.
یکی از ابزارهای چاپی بسیار کاربردی در بستهبندی محصولات که بسیاری از کسبوکارها آن را نادیده میگیرند، لیبل است. چاپ لیبل در انواع مختلف شیشهای، متالایز و پیویسی انجام میشود. لیبلها هم برای محکم کردن بستهبندی مناسب هستند و هم در برندسازی کاربرد دارند. این ابزارها برای اجرای ایدههای ساده و خلاقانه در بستهبندی مناسبند. بعضی از کسبوکارها از جعبههای ساده برای محصولاتشان استفاده میکنند و روی آن لیبلهای لوکس میچسبانند. این ایده ساده میتواند بستهبندی لوکسی برای محصولات ایجاد کند.
اگر میخواهید یک گام فراتر بگذارید، به محتویات داخل بستهبندی هم فکر کنید. مطمئن شوید محصول داخل جعبه تکان نمیخورد و آسیب نمیبیند. میتوانید لوازم جانبی محصول را نیز در بستهبندی قرار دهید. از طرف دیگر میتوانید ابزارهای چاپی مانند بروشور یا کاتالوگ را داخل بستهها قرار دهید. معمولا مشتریها وقتی محصولی را خریداری میکنند، محتویات بسته را کامل مورد بررسی قرار میدهند.
ابزارهای چاپی برای تبلیغات هم کاربرد گستردهای دارند. پوسترها و بنرها جزو کاربردیترین محصولات چاپی هستند که در کمپینهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند. برندهای بزرگ معمولا در رویدادها و مناسبتهای مختلف پوستر چاپ میکنند و در مقابل دید مخاطبانشان قرار میدهند. بعضی از برندها نیز با طراحی پوسترهای خلاقانه مطرح میشوند و برای همیشه نام خود را در ذهن مخاطبان ثبت میکنند. بهعنوان مثال مک دونالد یکی از برندهایی است که با پوسترهای خلاقانه شناخته میشود. مک دونالد هم پوسترهای مناسبتی چاپ میکند، هم پوسترهایی که به رقابت در بازار میپردازد و هم پوسترهایی که تبلیغات ارائه میدهد.
همه برندها موفق نمیشوند با ابزارهای چاپی، تغییرات بزرگی رقم بزنند. تنها کسبوکارهایی میتوانند با برگههای چاپی سرنوشت برند خود را عوض کنند که در پس هر ابزاری، ایدهپردازی حرفهای داشته باشند، کار طراحی و اجرای ایدهها را به ماهرترین گرافیستها بسپارند و در نهایت طرح را با پیشرفتهترین دستگاهها و در چاپخانههای معتبر چاپ کنند.
گروه چاپ و تبلیغات فرتاک بهصورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکند. این مجموعه خدمات ایدهپردازی، طراحی و چاپ تبلیغات را به شما ارائه میدهند. فرتاک با حرفهایترین طراحهای گرافیک ایران همکاری میکند و به چاپخانه اختصاصی برای چاپ پوستر، بنر و سایر ابزارهای تبلیغاتی مجهز است. برای بررسی نمونه کارهای فرتاک و دریافت اطلاعات بیشتر درباره فرتاک به سایت مجموعه مراجعه کنید.
چاپخانهها به دو دسته تقسیم میشوند. بعضی از آنها خدمات مطلوبی به مشتریان ارائه میدهند و قیمت مناسبی دریافت میکنند. دسته دوم از چاپخانهها شفاف صحبت نمیکنند، مشتری را سردرگم میکنند و با ترفندهای مختلف هزینه بیشتری از آنها میگیرند. کسبوکارهایی که به تازگی قصد سفارش چاپ کاتالوگ ، بنر یا سایر ابزارهای چاپی را دارند، در سفارشهای اول چیز زیادی درباره ابزارها و روشهای چاپ نمیدانند، ممکن است قربانی دسته دوم چاپخانهها شوند و هزینه اضافی زیادی پرداخت کنند و در نهایت خدمات مطلوبی هم نگیرند. من بهعنوان نویسنده این مقاله، تجربهای چندساله در کار با چاپخانههای مختلف دارم و بر اساس این تجربه رازهایی را میگویم که چاپخانهها علاقه ندارند شما از آنها اطلاع داشته باشید!
خدمات چاپی تنوع زیادی دارند و قیمتهای آنها نیز متفاوت است. بعضی از چاپخانهها فقط خدمات گران قیمت خود را به مشتریها معرفی میکنند، در حالی که شاید نیاز مشتری با خدمات ارزانتر هم برآورده شود. مثلا برای استندهای تبلیغاتی معمولی، چاپ بنر کیفیت قابل قبول و هزینه مناسبتری دارد، اما بعضی از چاپخانهها فقط چاپ سولیت یا پلات و لمینت را به مشتری پیشنهاد میدهند. در این مثال، قیمت چاپ بنر تقریبا نصف قیمت چاپ سولیت یا پلات و لمینت است. چاپ سولیت یا پلات و لمینت برای استندهای تبلیغاتی مهمی که باید کیفیت بالایی داشته باشند، مورد استفاده قرار میگیرد.
وقتی با یک چاپخانه تماس میگیرید و قیمت کلی یک محصول را استعلام میگیرید، احتمالا قیمت را به شما اعلام نمیکنند. این مسئله طبیعی است؛ زیرا هر محصول ویژگیهای مختلفی دارد که روی قیمت آن تأثیر میگذارد. بهعنوان مثال نوع کاغذی که در چاپ استفاده میشود، سایز محصول، نوع چاپ و تکنیکهایی مثل چاپ طلاکوب یا چاپ uv روی قیمت محصول تأثیر میگذارد. اما نکته مهم این است که بعد از مشخص شدن ویژگیهای محصول، چاپخانه باید قیمت شفافی را به شما اعلام کند. یعنی هزینه تمامشده سفارش شما، باید پیش از شروع کار مشخص شده باشد و به شما اعلام شود.
بعضی از چاپخانهها در ابتدا هزینهای به مشتری اعلام نمیکنند. آنها در حین چاپ سفارش مشتری، هزینههای اضافی مختلفی میتراشند و در نهایت هزینهای بیشتر از عرف دریافت میکنند. بعضی از آنها حتی بعد از آماده شدن سفارش، بدون اینکه جزئیات هزینهها را به مشتری اعلام کنند، مبلغ را میگیرند و این یعنی در بخشی از سفارش هزینههای پنهان و غیرضروری صرف شده است!
فرایند چاپ جزئیات بسیاری دارد؛ بعضی از این جزئیات، خرجهای اضافی برای مشتری میتراشند. چاپخانههایی که معتبر هستند و به شیوه حرفهای کار میکنند، پیش از انجام کارهای مختلف، هزینه را به مشتری اعلام میکنند، اما بعضی از چاپخانهها بدون اعلام هزینه، کار را انجام میدهند و در پایان کار، مشتری را مجبور به پرداخت هزینه میکنند. در ادامه به چند مورد از این هزینههای پنهان اشاره میکنم:
اگر طراحی تبلیغات را هم به چاپخانه سپرده باشید، ممکن است برای هربار اصلاح طرح، از شما هزینه دریافت کند؛ این در حالی است که معمولا برای اصطلاحهای جزئی در دفعات محدود، هزینهای دریافت نمیشود.
بعضی از چاپخانهها برای چاپ نمونه یا پروتوتایپ هزینه زیادی دریافت میکنند؛ در حالی که شاید مشتری به نمونه نیازی نداشته باشد.
انتخاب کاغذهایی با کیفیت و گرماژ بالاتر از حد نیاز، هزینه غیرضروری است که فقط قیمت سفارش را بالا میبرد.
در ابزارهیا چاپی معمولی، نیازی به استفاده از تکنیکهای زیباسازی مثل چاپ طلاکوب، نقرهکوب یا چاپ برجسته وجود ندارد. بعضی از چاپخانهها بدون اینکه هزینه اضافی این خدمات را اعلام کنند، پیشنهاد استفاده از آنها را به مشتری میدهند و مشتری تصور میکند این تکنیکها بدون اضافه شدن قیمت بهکار میروند.
وقتی چاپخانهای پیشنهاد قیمت خیلی کمتر از عرف بازار ارائه میدهد، باید به آن شک کنید. هیچ چاپخانهای با ضرر کار نمیکند! بنابراین برای دریافت قیمت کمتر از مشتری باید کیفیت کار را کاهش دهد یا از متریال نامرغوب استفاده کند تا هزینه تمامشده کار کمتر شود. با ثبت چنین سفارشهایی، احتمالا محصولاتی تحویل میگیرید که کاربردی نیستند و مجبور میشوید از اول به چاپخانه دیگری سفارش بدهید!
بعضی از چاپخانهها هم برای تیراژ بالای سفارش تخفیف در نظر میگیرند تا مشتریها را ترغیب کنند در حجم زیاد سفارش دهد. اگر خواستید از چنین تخفیفهایی استفاده کنید، اول مطمئن شوید که به حجم زیاد ابزارهای چاپی نیاز دارید یا خیر. بهعنوان مثال ما قصد داشتیم برای راهنمایی نمایندههای فروش کاتالوگ محصول چاپ کنیم تا اطلاعات محصولات را در اختیار آنها قرار دهیم. برای این کار به ۱۰۰ کاتالوگ نیاز داشتیم، اما چاپخانه به ما پیشنهاد داد ۵۰۰ کاتالوگ چاپ کنیم تا قیمت تمامشده هر کاتالوگ مناسبتر باشد. در نهایت ۴۰۰ کاتالوگ اضافه در انبار ما باقی ماند و مبلغی که پرداخت کردیم هم خیلی بیشتر از مبلغ سفارش ۱۰۰ کاتالوگ بود!
یکی از تکنیکهایی که بعضی از چاپخانهها به کار میبرند، استفاده از اصطلاحات تخصصی و پیچیده است. با استفاده از این اصطلاحات، مشتریها تصور میکنند چاپخانه کار خاص و متفاوتی انجام میدهد و به همین خاطر است که هزینه بیشتری میگیرد. اما وقتی نتیجه نهایی حاضر میشود، میبینند هیچ تفاوتی وجود ندارد! توصیه من این است که اگر در جلسه با چاپخانه، اصطلاح تخصصی از کارشناسها شنیدید، حتما درباره آن بپرسید یا در اینترنت جستجو کنید تا به این خاطر فریب نخورید!
بسیاری از چاپخانهها سعی میکنند در کنار سفارش اصلی، شما را متقاعد کنند تا از خدمات دیگر آنها نیز استفاده کنید. قبل از ثبت سفارش مشخص کنید که دقیقا به چه چیزی نیاز دارید و آن را شفاف برای چاپخانه توضیح بدهید تا بعدا مجبور نشوید هزینه خدمات اضافهای که به آنها نیاز نداشتید را پرداخت کنید.
در ادامه به ۲ مورد از خدمات اضافهای که ممکن است به مشتریان ارائه شوند، اشاره میکنیم:
چاپ فوری: خدمات چاپ فوری فقط برای زمانی که میخواهید سفارشتان در مدت کوتاهی آماده شود، کاربرد دارد. اگر عجلهای برای آمادهسازی ندارید، نیازی نیست هزینه بیشتری برای چاپ فوری ثبت کنید. دقت داشته باشید که زمان آمادهسازی سفارشهای غیرفوری حداکثر دو هفته کاری است و اگر بیشتر از این طول بکشد، باید به چاپخانه اعتراض کنید.
برشهای خاص: برای ایجاد برشهای خاص در ابزارهای چاپی باید قالبهای جدید ساخته شود که هزینه سفارش شما را تاحد زیادی افزایش میدهد. یک چاپخانه معتبر به شما در این باره اطلاع میدهد تا در صورت نیاز طرح خود را تغییر دهید.
برای پیشگیری از فریب چاپخانهها دو راه وجود دارد. راه اول این است که از تمام جزئیات فرایند چاپ اطلاع داشته باشید که این تقریبا غیرممکن است؛ چون شما در حوزه چاپ فعالیت تخصصی ندارید. دومین راه این است که با یک چاپخانه معتبر همکاری همیشگی داشته باشید. من بعد از تجربههای تلخ بسیار، راه دوم را انتخاب کردم و سالهاست با چاپخانه فرتاک همکاری میکنم. فرتاک راهنماییهای لازم ارائه میدهد و قیمتها را بهصورت شفاف قبل از سفارش آماده میکند. امکان ارسال به سراسر کشور و آمادهسازی سریع سفارش از دیگر امکانات مطلوب چاپخانه فرتاک است.
اگر در محیطهای مختلف تبلیغ چاپی جذابی دیدید، نیمی از کیفیت آن به چاپخانه برمیگردد. یک تبلیغ هرچقدر هم حرفهای، خلاقانه و جذاب طراحی شده باشد، اگر توسط دستگاههای پیشرفته و روی متریال باکیفیت چاپ نشوند، نتیجه مطلوبی ندارند و نمیتوانند آنطور که باید، توجه مخاطبان را جلب کنند.
تکنسینهای چاپخانههای حرفهای به جزئیترین نکات هم برای چاپ تبلیغات باکیفیت توجه میکنند تا نتیجه نهایی دقیقا مطابق با انتظار مشتری باشد. آنها همچنین خدمات مورد نیاز مشتریان از جمله تحویل بهموقع، ارسال به محل مورد نظر آنها و تنوع محصولات را ارائه میدهند و تعداد زیادی مشتری راضی دارند. چاپخانههای بزرگ خدمات مختلفی از جمله چاپ ساک دستی ، استند رول آپ ، کاتالوگ و پوستر را بهصورت همزمان ارائه میدهند، در نتیجه شما نیازی نخواهید داشت هر بخش از سفارش را به یک مجموعه بدهید.
من بهعنوان نویسنده این گزارش، تجربه زیادی از همکاری با چاپخانههای مختلف داشتهام و بارها بهخاطر اشتباهات چاپخانهها و عدم قبول مسئولیت توسط آنها، مجبور شدهام سفارشهای خود را تکرار کنم. به همین دلیل در این گزارش تجربههای خود را با شما به اشتراک میگذارم تا شما هم متوجه شوید چرا نباید به هر چاپخانهای اعتماد کنید!
چاپخانههایی که اعتبار خوب یا نمونه کارهای باکیفیتی ندارند، ممکن است کار نهایی را با ایرادهای مختلف به شما تحویل بدهند. این مراکز معمولا بعد از تحویل هم زیر بار اصلاح نمیروند و برای اشکالهای موجود بهانهتراشی میکنند. بعضی از چاپخانهها هم بنا به دلایل غیرمنطقی هزینه بیشتر از مشتریان دریافت میکنند که این هزینه با کیفیتی که ارائه میدهند، مطابقت ندارد. به همین دلیل است که باید در انتخاب چاپخانه دقت داشته باشید. در ادامه تفاوت چاپخانههای مختلف با یکدیگر را بررسی میکنیم.
کیفیت کار چاپخانهها به دو نکته برمیگردد: تجهیزات و تکنولوژیهایی که مورد استفاده قرار میدهد و تکنسینهایی که با آنها کار میکند. اگر دستگاههای چاپخانه پیشرفته نباشد، احتمالا رنگها را مطابق با آنچه در مانیتور میبینید، چاپ نمیکند یا ممکن است دقت پایینی در چاپ جزئیات داشته باشد. بهترین روش چاپ برای تبلیغات بهخصوص در تیراژ بالا، چاپ آفست است. زیرا هم کیفیت بالایی دارد، هم تیراژ بالا را در زمان کوتاهی چاپ میکند و هم قیمت آن مناسب است. چاپ دیجیتال هم برای ابزارهایی که در تیراژ پایین چاپ میشوند، مناسب هستند.
مهارت تکنسینها هم از دیگر نکاتی است که در چاپخانههای مختلف باهم متفاوت است. اجرای طرح در محل صحیح و برش کاغذها از محل تعیینشده، جزو مهمترین نکاتی است که تکنسینهای حرفهای به آن توجه میکنند. بهعنوان مثال در یکی از چاپ ساک دستی که ثبت کرده بودم، متوجه شدم که سوراخ پانچی که قرار است دسته ساک از آن عبور کند، نزدیک به لبه ساک دستی است. بههمین دلیل وقتی مشتریان محصولات سنگینتر را داخل ساک قرار میدادند، قیمت بالایی پانچ پاره میشد و دیگر امکان حمل محصول با ساک دستی وجود نداشت. این مسئله مشکلات زیادی برای محصولات شکستنی ما ایجاد کرد.
اگر شما هم تجربه شرکت در نمایشگاه یا رویداد یا برگزاری یک کمپین مناسبتی را داشته باشید، میدانید خوشقولی چاپخانه تا چه اندازه اهمیت دارد. یکی از سادهترین و مهمترین ویژگیهای چاپخانههای حرفهای خوشقولی آنهاست. وقتی چاپخانهها محصولات را در تاریخ تعیینشده تحویل نمیدهند، همه کارها در هم گره میخورد و هزاران مشکل بهوجود میآید. یک تجربه عجیب من در کار با چاپخانههای غیرحرفهای این است که بخشی از سفارش را در تاریخ تعیینشده تحویل میدهند و مابقی آن بعد از چند روز تأخیر ارسال میشود! آنها با این حرکت، خود را بهعنوان مجموعهای خوشقول معرفی میکنند.
علاوه بر خوشقولی، ارائه خدمات چاپ فوری توسط چاپخانه هم نکتهای است که باید به آن توجه کرد. کسبوکارهایی که همیشه سفارش چاپ دارند، معمولا در صورت رضایت با یک چاپخانه کار میکنند. گاهی اوقات سفارشهای فوری پیش میآید و اگر آن چاپخانه خدمات چاپ فوری ارائه ندهد، با مشکل مواجه میشوند. تصور کنید مجبور باشید در حین عجلهای که برای انجام کارهای رویداد دارید، به دنبال چاپخانهای بگردید که هم کیفیت مورد انتظارتان را به شما ارائه دهد و هم خدمات چاپ فوری داشته باشد! برای جلوگیری از این کابوس، بهتر است وقتی سر فرصت به دنبال چاپخانه میگردید، به خدمات چاپ فوری آن هم توجه کنید!
همه ما برای صرفهجویی در هزینهها دوست داریم بالاترین کیفیت را با بهترین قیمت دریافت کنیم. اولین نکتهای که درباره قیمت چاپ باید بدانید این است که چاپخانههایی که قیمت خیلی پایینتر از سطح بازار دریافت میکنند، معمولا پایینترین کیفیت را به شما ارائه میدهند. من یک بار برای خرید پاپ آپ این فریب را خوردم. در آگهیهای غیررسمی، آگهی یک چاپخانه را دیدم و برای چاپ استند پاپ آپ با مجموعه تماس گرفتم و از شنیدن قیمت پایینتر از سایر چاپخانهها خوشحال شدم. البته این خوشحالی من فقط تا قبل از اینکه پاپ آپهای نهایی را ببینم، ادامه داشت! آن استندها رکوددار پایینترین کیفیتی بودند که من از یک چاپخانه دریافت کردم.
بعضی از چاپخانهها خدمات قابل قبولی ارائه میدهند، اما هزینهای بسیار بیشتر از عرف دریافت میکنند. این چاپخانهها ممکن است هزینههای جانبی را اعلام نکنند یا با استراتژیهای تبلیغاتی اغراقآمیز شما را فریب دهند تا برای یک محصول معمولی، هزینهای چند برابر پرداخت کنید. پس حین انتخاب چاپخانه به این نکته هم توجه داشته باشید.
چاپخانههای حرفهای معمولا مراکز بزرگی هستند که به صورت عمده کار میکنند. به همین دلیل میتوانند سفارشها را با قیمت مناسبتری به مشتریان ارائه دهند. یک تکنیک دیگر برای کاهش قیمت این است که بهصورت مستقیم با چاپخانه همکاری کنید و واسطهها را کنار بگذارید.
اگر شما هم مثل مجموعه ما گرافیست استخدام نکردهاید و کارهای گرافیکی را برونسپاری میکنید، احتمالا خدمات طراحی ابزارهای تبلیغاتی خود را نیز به چاپخانه میسپارید. دقت داشته باشید که بسیاری از گرافیستها در زمینه طراحی بنرها، پوسترها و سایر طرحهای دیجیتال فعالیت دارند. استخدام این افراد برای تبلیغات چاپی، بخاطر تجربه ناهماهنگ، ممکن است نتایج نامطلوبی به دنبال داشته باشد. بهعنوان مثال ممکن است با انتخاب پروفایل رنگی اشتباه، رنگهایی که در مانیتور میبینید، با رنگهایی که در نهایت چاپ میشود، تفاوت داشته باشد.
چاپخانههای حرفهای خدمات طراحی را نیز به مشتریان خود ارائه میدهند و با گرافیستهای باتجربه در زمینه محصولات چاپی همکاری میکنند. بنابراین شما بهراحتی فقط میتوانید ایدهها و نظرات خود را به آنها انتقال دهید و در نهایت ایدههایتان را بهصورت اجراشده با بهترین کیفیت تحویل بگیرید. توصیه من این است که با تیم طراح تعامل داشته باشید، کارهای آنها را بررسی کنید، ایدههای خود را به آنها بگویید و تمام دادههایی که نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهید. با این کار، رسیدن به نتیجه نهایی مطلوب خیلی سادهتر می شود.
آخرین نکته، اولین چیزی است که باید درباره هر چاپخانه بررسی کنید. ابتدا نمونهکارهای قبلی را ببینید تا مطمئن شوید که چاپخانه مورد نظرتان سابقه کافی در زمینه چاپ ابزار مورد نظر شما را دارد. نمونه کارها همچنین کیفیت کار چاپخانه را بهصورت ملموس به شما نشان میدهند. بررسی نمونهکارها برای الهام گرفتن و ارائه طرح تبلیغ نیز کاربردی است. چاپخانههای حرفهای معمولا نمونهکارهای خود را در معرض دید مشتریهای جدید قرار میدهند تا آنها با خاطری آسوده درباره همکاری تصمیم بگیرند.
در این گزارش تمام نکاتی که بر اساس تجربه به دست آورده بودم و درباره انتخاب بهترین چاپخانه میدانستم را با شما به اشتراک گذاشتم. برای انتخاب یک چاپخانه حرفهای، ابتدا بررسی کنید افرادی که تجربه کار با مجموعه را دارند، درباره آن چه میگویند. سپس نمونه کارهای چاپخانه را چک کنید و در نهایت قیمت دقیق چاپ محصول مورد نظرتان را استعلام بگیرید. این ویژگیها مشخص میکند با یک مجموعه حرفهای طرف هستید یا نه.
بعضی از اشتباهها در تبلیغات چاپی یک کمپین تبلیغاتی را کامل به سمت شکست میبرد و تمام هزینههایی که برای آن صرف شده است را بر باد میدهد! این اشتباهات در چاپهای فوری بیشتر دیده میشوند؛ زیرا مدیرهای برندها بهجای اینکه روی کیفیت تبلیغاتشان کار کنند، بیشتر به تاریخ تحویل اهمیت میدهند. در نتیجه ممکن است نتیجه نهایی توجه مشتریان را جلب نکند. اگر قصد چاپ فوری دارید، باید حتما با طراحها و چاپخانههایی کار کنید که تجربه و امکانات کافی دارند و سرعت بالای کار آنها رو کیفیتشان تأثیر نمیگذارد. بهعنوان مثال چاپخانه فرتاک که بهعنوان یکی از بهترین چاپخانههای تهران شناخته میشود، برای چاپ کاتالوگ ، ابتدا دادههای مورد نیاز را از مشتریان میگیرد. سپس طرح کاتالوگ را با توجه به برند و خواسته مشتری طراحی میکند و بعد از طراحی نهایی، کاتالوگ را به بخش چاپ میفرستد.
در این گزارش لیستی از اشتباهاتی را آوردهایم که با پیشگیری از آنها، تبلیغاتی حرفهای و موثر خواهید داشت و میتوانید به بهترین نتیجه برسید.
اشتباهاتی که در ادامه توضیح میدهیم، حتی در تبلیغات بزرگترین برندها هم دیده میشوند. علت این اشتباهات مسائلی مثل همکاری با افراد غیرحرفهای، عدم درک نیاز مخاطب یا عجله در طراحی و چاپ تبلیغات است. ممکن است بعضی از اشتباههای چاپی کوچک برای یکبار دیده نشوند، اما تکرار آنها برای مخاطبان شما آزاردهنده خواهد بود و روی ذهنیت آنها راجع به برند شما تأثیر منفی میگذارد.
رنگهایی که در چاپ ابزارهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند باید دو ویژگی داشته باشند:
تعداد آنها محدود باشد
با هویت برند سازگار باشند
بهعنوان مثال استفاده از رنگهای گرمی مثل نارنجی یا صورتی برای برندهایی که هویت رسمی دارند و مخاطبان آنها از قشر سطح بالای جامعه هستند، مناسب نیست. رنگهای خنثی و رنگهای سرد حس رسمیت را بهتر از رنگهای گرم به مخاطبان شما انتقال میدهند. بهتر است رنگهایی که در تبلیغات استفاده میکند، همان رنگهای انتخابشده در هویت برند شما باشند. اگر هم هنوز رنگی برای برند خود انتخاب نکردهاید، با توجه به روانشناسی رنگها، دو یا سه رنگ مناسب را برای تبلیغات خود در نظر بگیرید.
بعضی از طراحها تصور میکنند هرچقدر تعداد رنگهای بیشتری در طرح بهکار ببرند، بیشتر میتوانند توجه مخاطب را جلب کنند؛ اما استفاده از رنگهای زیاد و شلوغی بیش از حد تأثیر معکوس روی ذهن مخاطب دارد و او را خسته میکند. استفاده از تعداد زیاد طرح و رنگ همچنین تمرکز مخاطب را از روی متن اصلی تبلیغ میدزدد و اجازه نمیدهد پیام تبلیغ را دریافت کند.
سومین اشتباهی که در انتخاب رنگ تبلیغات زیاد دیده میشود، عدم توجه به پروفایل رنگی است. اگر هنگام طراحی، پروفایل رنگی اشتباهی را انتخاب کرده باشید، ممکن است رنگهایی که در صفحه مانیتور میبینید، با رنگهایی که بعد از چاپ میبینید، تفاوت داشته باشد. این تفاوت رنگها گاهی تمام زیبایی ظاهری تبلیغات را از بین میبرد. این نکته ظریفی است که طراحها باید به آن توجه داشته باشند.
متن تبلیغات ابزار اصلی برای انتقال پیام است. همین جمله اهمیت کپی رایتینگ حرفهای برای تبلیغات را مشخص میکند. آنچه در این نکته مد نظر ماست، ظاهر و گرافیک متنی است که در تبلیغات وجود دارد. انتخاب فونت نامناسب، سایز خیلی کوچک یا خیلی بزرگ برای فونت و اشتباهات تایپی مهمترین اشتباهاتی هستند که برندها در تبلیغات چاپی مرتکب میشوند.
برای نوشتن متن باید به ظرفیت تبلیغ مورد نظر خود توجه داشته باشید. بعضی از مدیرها میخواهند همخه اطلاعات درباره محصول یا خدمات مورد نظرشان را در یک صفحه مشتری انتقال دهند. به همین دلیل متنی طولانی مینویسند و از گرافیست میخواهند با کاهش سایز فونت، آن را در صفحه جای دهد. واقعیت این است که هیچکس متنهای طولانی با فونتهای خیلی کوچک را نمیخواند! متن تبلیغات چاپی باید مختصر و مفید باشد، رنگ متناسب با پسزمینه و خوانا داشته باشد و با سایز و فونت مناسب نوشته شود تا مخاطب برای مطالعه آن ترغیب شود.
اگر قصد دارید تبلیغات موفقی داشته باشید، برای انتخاب عکس تبلیغات چاپی هیچوقت به سراغ Google Image، Pinterest یا سایر سایتهای عکس نروید! عکسهایی که در تبلیغات قرار میگیرند، یکی از بهترین فرصتها برای جلب توجه و اعتماد مخاطبان هستند؛ این فرصت را با انتخاب عکسهای اینترنتی و ژورنالی هدر ندهید. با یکبار عکاسی صنعتی حرفهای از محصولات خود، برای مدتها میتوانید در تبلیغات مختلف از آنها استفاده کنید. وقتی مخاطبان عکسهای واقعی محصولات شما را در کاتالوگ میبینند، بیشتر با محصول آشنا میشوند، میتوانند بررسیهای اولیه را به کمک تصویر محصول انجام دهند و برای خرید تصمیم بگیرند.
هر ابزار چاپی فضای مشخصی دارد که باید به شکلی بهینه از آن استفاده شود. منظور از استفاده بهینه این نیست که در تمام بخشهای کاغذ یک المان تصویری یا متنی قرار دهید، منظور این است که فضا را به صورت مینیمال و مفید مورد استفاده قرار دهید. این اشتباه در بعضی از ابزارهای چاپی بیشتر دیده میشود. بهعنوان مثال بسیاری از برندها در چاپ پاکت اختصاصی ، بخش زیادی از فضای پاکت را خالی میگذارند و محصولی شبیه به پاکت نامه چاپ میکنند. پاکت ابزاری نیست که بهصورت مستقیم برای انتقال پیام تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد، اما اگر حرفهای طراحی شود و شامل عناصر برند شما باشد، میتواند تأثیر بسزایی بر ثبت برند در ذهن مشتری بگذارد.
بعضی از برندها با حرفهایترین گرافیستها کار میکنند و حساسیت بالایی روی محتوای تبلیغات چاپی خود دارند، اما مرحله آخر را بیدقت پشتسر میگذارند و همین باعث میشود به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکنند. انتخاب چاپخانه بهصورت مستقیم روی کیفیت محصول نهایی شما تأثیر دارد. یک چاپخانه حرفهای ابتدا ایرادهای طرح را به شما اعلام میکند و نسخه اصلاح شده را چاپ میکند. همچنین از تجهیزات پیشرفته برای چاپ استفاده میکند که کمترین درصد خطا را دارند. وقتی تبلیغات با تجهیزات پیشرفته چاپ میشوند، نسخه چاپی آنها دقیقا مشابه چیزی است که در مانیتور دیده میشود.
در نگاه اول به نظر میرسد که پیشگیری از این اشتباهها ساده است، اما گاهی اوقات آنها آنقدر جزئی هستند که کسی به آن توجه نمیکند. بعضی از اشتباهات هم فقط توسط افراد متخصص تشخیص داده میشود. بهعنوان مثال یک گرافیست متخصص بهراحتی متوجه میشود که در یک کاتالوگ، طراحی مینیمال است یا فضای خالی بیش از اندازه وجود دارد، اما کارفرمایی که تخصصی در حوزه گرافیک ندارد، متوجه این اشکال نمیشود. نکته مهم این است که شاید مشتریها هم تفاوت بین این دو کاتالوگ را درک نکنند، اما روی ناخودآگاه آنها تأثیر میگذارد. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که احساس کنید یک محصول حرفهایتر از محصول دیگر طراحی شده است، اما دلیلی برای این احساس نداشته باشید! زیرا ناخودآگاه شما متوجه تفاوت یک کار حرفهای و غیرحرفهای میشود.
برای پیشگیری از این اشتباهات فقط کافی است کار را به کاردان بسپارید تا هم خودتان آسوده شوید و با بخشهای مختلف طراحی و چاپ تبلیغات درگیر نشوید و هم نتیجه نهایی را با بالاترین کیفیت تحویل بگیرید. چاپخانه فرتاک سابقهای طولانی در زمینه چاپ ابزارهای تبلیغاتی دارد و همان کاردانی است که راجع به آن صحبت میکنیم. این مجموعه با گرافیستهای حرفهای همکاری میکند، تجهیزات پیشرفته و باکیفیتی برای چاپ دارد و میتواند سفارش مشتریان را حتی در تیراژ بالا در کوتاهترین زمان ممکن تحویل دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر، بررسی نمونه کارها و ثبت سفارش، وارد سایت چاپ فرتاک شوید.
سالهای قبل که هنوز رسانهها تا این اندازه گسترده نبود، مردم هرروز بمباران اطلاعاتی نمیشدند و به همین خاطر بیشتر به تبلیغها توجه میکردند؛ اما امروزه هر کسی در طول روز تعداد زیادی تبلیغ میبیند و حجم زیادی دیتا دریافت میکند. به همین دلیل افراد به تبلیغها عادت کردهاند و تنها در یک صورت به تبلیغاتی که میبینند، توجه میکنند: وجه تمایزی در آنها ببینند. بعضی از کسبوکارها بدون توجه به این وجه تمایز و حتی بدون توجه به نیاز مخاطبانشان تبلیغهای چاپی سفارش میدهند و بدون هدف آنها را بین مردم پخش میکنند. مثلا بهجای اینکه از چاپ کاتالوگ برای معرفی محصولات و خدمات استفاده کنند، فقط یک کاتالوگ کلیشهای سفارش میدهند که محتوای آن از رقبا کپی شده است و حتی عکسهای اختصاصی هم ندارد! چنین تبلیغاتی قطعا شکست میخورند. در این گزارش اشتباهاتی که کسبوکارها در تبلیغات چاپی انجام میدهند را بررسی میکنیم و توضیح میدهیم چطور با پیشگیری از آنها میتوانید تبلیغات موفق با ابزارهای چاپی داشته باشید.
اولین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمام ابزارهای چاپی میتوانند در تبلیغات و برندسازی برای شما نقش داشته باشند. بهعنوان مثال در نگاه اول به نظر میرسد چاپ فاکتور کاربن لس یک ابزار کاربردی باشد و تأثیری در برندسازی نداشته باشد، اما اگر همین فاکتور با طراحی حرفهای چاپ شود، توجه را جلب میکند و نام و لوگوی برند شما را به بیننده نمایش میدهد. پس وقتی درباره اشتباهات چاپی صحبت میکنیم، به تمام ابزارهایی که سفارش میدهید را بررسی کنید تا متوجه شوید این اشتباهات در طراحی و چاپ آنها وجود دارد یا خیر.
مشتریان به دنبال چاپ با بهترین قیمت هستند تا هزینههایشان را کاهش دهند. این کار تا جایی درست است که کیفیت را بخاطر قیمت قربانی نکنید. بعضی از مشتریان تنها بخاطر قیمت پایین با چاپخانههایی که کیفیت پایینی ارائه میدهند، همکاری میکنند و به نتیجهای که میخواهند نمیرسند. به یاد داشته باشید که سطح استانداردهای مشتریان امروز بالا رفته است و تنها بهترینها توجه آنها را جلب میکند. پس همیشه کیفیت را در اولویت اول قرار دهید.
البته روشهایی هم وجود دارد که به کاهش هزینهها کمک میکند. مثلا میتوانید تبلیغات چاپی خود را بهصورت عمده سفارش دهید یا بهصورت مستقیم و بدون واسطه با چاپخانهها همکاری کنید. بهعنوان مثال فرتاک بهعنوان یکی از بهترین چاپخانههای تهران معرفی میشود که بهصورت مستقیم به مشتریان خدمات میدهد و در کنار دریافت هزینه مناسب، کیفیت بالایی برای محصولات نهایی در نظر میگیرد.
گروهی از افراد مبتدی سلیقه خوبی دارند، اما بخاطر تجربه کم باید دوره کارآموزی را بگذرانند تا بتوانند تبلیغات حرفهای طراحی کنند. بعضی از افراد هم سالهاست در زمینه طراحی فعالیت میکنند، اما هنوز نمیتوانند یک طرح جذاب و خلاقانه ارائه دهند. همکاری با این دو گروه به تبلیغات شما آسیب میرساند. البته ممکن است بتوانید با گروه اول کنار بیایید و بعد از چند اصلاحیه به نتیجهای که میخواهید برسید، اما گروه دوم احتمالا هیچوقت نمیتوانند انتظارات شما را برآورده کنند.
بسیاری از کارفرماها بخاطر هزینه کمتر طراحی با افراد مبتدی یا غیرحرفهای کار میکنند. این کار نیز مشابه نکته اول است، زیرا برای کاهش هزینهها، کیفیت طرح خود را قربانی میکنند! حتی اگر بیشترین هزینهها را برای طراحی صرف کنید، با یک کمپین تبلیغاتی موفق، تمام آن را جبران خواهید کرد. مردم از تبلیغهای خلاقانه و جذاب لذت میبرند، آنها را برای دیگران هم میفرستند و از برندی که چنین تبلیغی را ارائه داده، خرید میکنند.
وعدههای تبلیغاتی جذاب یکی از بهترین روشهای افزایش بازدهی تبلیغات است، اما به شرطی که واقعی شود. متأسفانه کسبوکارهای بسیاری در تبلیغات خود از دروغ، اغراق و فریبکاری استفاده کردهاند و اعتماد مخاطبان را از بین بردهاند. به همین دلیل وقتی وعده جذابی در یک تبلیغ میبینند، بهصورت پیشفرض تصور میکنند که یا دروغ است یا شرایطی دارد که برای آنها محقق نمیشود.
شما اولین برندی باشید که اعتماد مخاطبان خود را با صداقت جذب میکنید. اگر وعدهای در تبلیغات خود ارائه میدهید، حتما به آن عمل کنید. با این کار مشتریان به شما اعتماد میکنند و از هر فرصت ویژهای که برای خرید در اختیارشان قرار میدهید، استفاده خواهند کرد.
مثلا فولکس واگن در سال ۲۰۱۶ تبلیغی با عنوان «ماشینهای دیزلی دوستدار طبیعت» منتشر کرد. در آن زمان ماشینهای دیزلی هنوز هم گازهای مضر برای طبیعت تولید میکردند، اما فولکس واگن نتایج آزمایشهای خود را با دخل و تصرف ارائه میدهد. در نهایت این دروغ فاش شد و فولکس واگن جریمه سنگینی بابت دروغ خود پرداخت کرد.
تبلیغات کلیشهای چه در فضای دیجیتال باشد چه فضای واقعی، مسیر مستقیم به سمت شکست است. تبلیغهای کلیشهای حتی اگر چند ماه هم در مقابل چشم مخاطبان شما باشند، دیده نمیشوند. اگر هم عده محدودی آنها را ببینند، باز هم بخاطر اینکه چیز متمایزی در آنها وجود ندارد، فراموش میکنند و توجهی نشان نمیدهند. خلاقیت در تبلیغات برگ برندهای است که برای پیشتازی در بازار رقابت به آن نیاز دارید.
پپسی یکی از کمپینهای تبلیغاتی خود را با شعار کلیشهای «انتخاب نسل جدید» شروع کرد. در تصاویر این کمپینها هم عکسهای کلیشهای از جوانها و نوجوانهای شادی که به موسیقی گوش میدادند و پپسی میخوردند، استفاده شد. این تبلیغات کلیشهای به نتیجهای نرسید و وجه تمایزی بین پپسی و سایر رقبا به مخاطبها نشان نداد.
بعضی از تبلیغها ایده خوبی دارند، اما بخاطر عدم توجه به جزئیات دیده نمیشوند. بهعنوان مثال ممکن است کسبوکاری کاتالوگ جذابی طراحی کرده باشد، اما اگر در این کاتالوگ غلطهای املایی بسیاری وجود داشته باشد یا طرحهای گرافیکی آن از کادر بیرون زده باشند و پر از بینظمی باشد، مخاطبان بعد از اولین نگاه عصبی میشوند و آن را کنار میگذارند! ذهن انسان بهصورت ناخودآگاه وقتی اولین بار چیزی را بررسی میکند، به دنبال عیبجویی است. اگر در تبلیغات چاپی شما اشکالی وجود داشته باشد، مشتریان تصور میکنند این اشکال در کسبوکار و برند شماست و به همین راحتی شما را از گزینههای انتخابی خود کنار میگذارند!
تبلیغات موفق چند ستون دارد؛ طراحی حرفهای و چاپ باکیفیت ستونهایی هستند که قبلا به آنها پرداختیم. ستون دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، دیده شدن تبلیغات است. تبلیغات باید جایی باشند که مخاطبان شما آنها را میبینند. اگر تبلیغات را در محل رفتوآمد هرروز آنها نصب کنید، تأثیر آن دوچندان میشود. زیرا هرروز در ذهن آنها تکرار خواهد شد و در نهایت آنها را برای بررسی محصولات شما و خرید ترغیب میکند.
مکدونالد یکی از برندهایی بود که این اشتباه را با هدف آزمون و خطا انجام داد. این برند بیلبورد سادهای از لوگوی خود را با هدف برانگیختن کنجکاوی مخاطبان در جادهها و مکانهای کم رفتوآمد در فرانسه نصب کرد. اما تعداد رهگذران این جادهها آنقدر کم بود که عملا باعث شکست این کمپین تبلیغاتی مک دونالد شد!
تبلیغات شما باید همیشه الگوی مشخصی داشته باشند تا وقتی مشتری تم تبلیغات را دید، متوجه شود از برند شماست. این الگو میتواند یک شکل هندسی خاص، یک رنگ یا چند عنصر بصری مختلف باشد. اگر در طراحی تبلیغات خود هر بار از یک ترکیب رنگ استفاده کنید، مشتریان همیشه از نو باید بررسی کنند برند شما چیست و چه محصولی را تبلیغ میکند؛ اما وقتی تم همیشگی را میبینند، برند شما در ذهنشان تداعی میشود، حس خوب آشنایی میگیرند و فقط به دنبال این میگردند تا متوجه شوند اینبار چه محصول یا ایده خلاقانه و جدیدی برای ارائه دارید.
وقتی قصد دارید با کسی صحبت کنید، اگر با لحن و ادبیات خودش با او حرف بزنید، بهتر میتوانید توجه او را جلب کنید و منظور خود را به او انتقال دهید. در تبلیغات همیشه لازم است به زبان مخاطبانتان با آنها صحبت کنید. بهعنوان مثال اگر مخاطبان شما جامعه پزشکی هستند، احتمالا میتوانید از اصطلاحات تخصصی پزشکی برای آنها استفاده کنید، اما اگر قصد دارید دستگاه پزشکی که در خانه به کار میرود (مثل فشارسنج خانگی) بفروشید، مخاطب شما عوام هستند و نباید در تبلیغات اصطلاحات تخصصی استفاده کنید.
بهعنوان مثال شرکت آیفون در سال ۲۰۰۸ برای تبلیغات آیفون جدید بیشتر روی ویژگیهای فنی مثل سرعت پردازنده و رزولوشن صفحه نمایش مانور داد. این در حالی بود که مخاطبان آیفون در آن زمان بیشتر بخاطر زیبایی و سهولت استفاده از آیفون آن را انتخاب میکردند و از مشخصات فنی گوشی چندان سر در نمیآوردند. در نتیجه کمپین آیفون شکست خورد و نتوانست آنطور که باید، توجه مشتریان را به گوشی جدید جلب کند.